چکیده:
هدف پژوهش: یکی از نیازهای امروز جامعه اسلامی ما توجه گسترده به امر فرهنگ است. به لحاظ ویژگیهای فرهنگی کشور و نیاز روز افزون به معرفی و تبیین ملاکها و معیارهای صحیح از یک انسان فعال در حوزه فرهنگ، ضرورت انجام این مطالعه بنظر رسید. لذا در همین راستا تحقیق پیشرو به تعریف، شاخصها و ویژگیهای انسان در حوزه فرهنگ پرداخته وشناختی را ایجاد نموده است که معیاری برای ارزشسنجی مقولهای بنام فرهنگ و آنچه از یک انسان فرهنگی انتظار داریم، باشد.
روش پژوهش: این پژوهش براساس روش کیفی (تحلیلی- استنباطی) انجام و از نظر گردآوری دادهها کتابخانهای است. در این تحقیق برای استخراج دادهها از تمامی مستندات موجود در سایت آیتالله خامنهای تا پایان سال 1397 و نظریات مندرج در کتب و مقالات مختلف مرتبط با موضوع تحقیق استفاده گردیده است.
یافتهها: آیتالله خامنهای برای دستیابی به انسان فرهنگی، رشد در سه حوزه شناختی، تربیتی و فرهنگی را ضروری میدانستند و فرهنگ را انسانساز و در ارتباط با انسان که مربوط به تربیت آنان در همه امور است، شناخته شد. ایشان معتقدند با تربیت صحیح اسلامی میتوان انسانهایی را تربیت کرد که ویژگیهایی منحصر به فرد داشته، زندگی سعادتمندانهای را اقامه و مقدمات تحقق تمدنی بزرگ را فراهم سازد.
نتیجهگیری: انسان فرهنگی دردیدگاه آیتالله خامنهای انسانی در تراز انقلاب اسلامی است که در سه حوزه، هفت شاخص و با 83 ویژگی معرفی میگردد.
research Objective: One of the needs of today's Islamic society is to pay close attention to culture. Considering the cultural characteristics of the country and the growing need to introduce and explain the correct criteria and standards of an active human being in the field of culture, the need to conduct this study. Therefore, in this regard, the forthcoming research has defined human characteristics in the field of culture and has created a criterion that is a criterion for evaluating a category called culture and what we expect from a cultural human being. Research Method: This research is based on qualitative method (analytical-inferential) and is a library in terms of data collection. In this research, all the documents available on Ayatollah Khamenei's website until the end of 1397 and the theories contained in various books and articles related to the research subject have been used to extract data. Results: Ayatollah Khamenei, in order to achieve cultural manhood, considers his growth necessary in three areas of cognition, education and culture, and humanizes culture in relation to man, which is related to their education in all matters, and believes in education. Proper Islamic upbringing can train people who have unique characteristics, lead a happy life, and prepare for the realization of a great civilization. Conclusion: Cultural man in the perspective of Ayatollah Khamenei is a human being at the level of the Islamic Revolution, who is introduced in three areas, seven indicators and with 83 characteristics. Keywords: Ayatollah Khamenei,، culture, cultural human