چکیده:
آموزشوپرورش تطبیقی حوزهای از آموزش است که نظام آموزشی یک کشور را با استفاده از اطلاعات و نظامهای آموزشی دیگر کشورها تحلیل و سیاستهایی برای بهبود آموزش طراحی میکند. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی و تحلیل نظام آموزشی ژاپن در مقطع حساس و سرنوشتساز ابتدایی و تطبیق آن با نظام آموزش ابتدایی در ایران، ضمن کشف شباهتها و تفاوتهای موجود، با استفاده از مزایای قابل اعمال نظام آموزش ابتدایی ژاپن گامی در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش ابتدایی در ایران بردارد. پرسش اصلی پژوهش این است که «علت اصلی ناکارآمدی نسبی نظام آموزش ابتدایی ایران در مقایسه با ژاپن چیست؟» پاسخ اولیه (فرضیه)ای که به آزمون گذاشته شده این است که «علت اصلی ناکارآمدی نسبی نظام آموزش ابتدایی در ایران در مقایسه با ژاپن، کمرنگبودن عنصر تعامل در نظام آموزش ابتدایی در ایران در اشکال و سطوح مختلف آن است». پژوهش حاضر از نوع مقایسهای است که مستلزم توصیف و تحلیل پدیدههای مربوط به هر یک از دو نظام آموزشی ابتدایی در ژاپن و ایران نیز میشود. برای این منظور، از روش ششمرحلهای بررسی تطبیقی دیوید فیلیپس برای آموزشوپرورش تطبیقی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نیز تأییدی است بر فرضیۀ پژوهش.
خلاصه ماشینی:
مقايسۀ سياست گذاري آموزشي ايران و ژاپن در مقطع ابتدايي ١ مهدي عسکري ،٢ محمدحسن الهي منش ،٣ دکتر رضا پريزاد٤ چکيده آموزش وپرورش تطبيقي حوزه اي از آموزش است که نظام آموزشي يک کشور را با استفاده از اطلاعات و نظام هاي آموزشي ديگر کشورها تحليل و سياست هايي براي بهبود آموزش طراحي مي کند.
اين تعامل دست کم در چهار شکل و سطح زير قابل مفهوم سازي است که طراحي ارتباط ميان آن ها در مدل مفهومي پژوهش آمده است : الف ) جايگاه آموزش هاي اجتماعي به ويژه تعامل ، مدارا، همکاري ، مشارکت ، جامعه پذيري و بين الملل گرايي در سياست هاي کلان آموزشي ؛ ب ) مشارکت و همکاري جامعۀ مدني و نخبگان فکري در تدوين خط مشي آموزشي ، محتواي آموزشي و مديريت ملي و محلي آموزش وپرورش ؛ ج ) آموزش عملي و نظري نقش پذيري اجتماعي ، بين الملل گرايي ، تعامل ، مدارا، مشارکت ، ارتباط و همکاري جمعي به دانش آموزان ابتدايي ؛ و د) مشارکت دانش آموزان ، آموزگاران و والدين در طراحي و پياده سازي نظام آموزشي مدرسه .
اهداف آموزش اجباري در مادة ٢١ قانون آموزش مدرسه از اين قرار است (,CRICED :(2006: 3ĝ4 ماده ٢١: فعاليت هاي آموزشي معمول در آموزش اجباري بايد براي رسيدن به اهداف زير انجام پذيرد: الف ) فعاليت هاي اجتماعي هم در داخل و هم در خارج از مدسه ، به منظور پرورش تفکر استقلال ، همکاري و فعاليت هاي داوطلبانه ، احترام به قواعد و الگوها، توانايي قضاوت درست و حس روحيۀ عمومي که به دانش آموزان کمک مي کند تا اعضاي مولد جامعه باشند.