Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری خرد و تدوین مدل در قراردادهای آتی سکه بورس کالایی ایران مقاله

نویسنده:

چکیده:

در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ و ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت ﺑﺎزار ارز و ﺳﮑﻪ، ﮔﺴﺘﺮش اﺑﺰار ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺎزار آﺗﯽ ﺳﮑﻪ ﻃﻼ در ﺑﻮرس ﮐﺎﻻ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری آن، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻫﺪف از اﯾﻦ اﺑﺰار ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﺗﻼف ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺑﻬﺮهوری ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ و وﺟﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ آن ﻧﯿﺰ اﯾﻦ اﺳﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬار اﻣﻨﯿﺖ اﯾﺠﺎد ﮔﺮدد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺷﻮاﻫﺪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎزار ﻣﺸﺘﻘﻪ از ﮐﺎرآﯾﯽ ﻻزم ﺟﻬﺖ ﮔﺴﺘﺮش ﻣﻨﺎﺑﻊ از ﺑﺎزارﻫﺎی ﻏﯿﺮﻣﻮﻟﺪ ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﻮﻟﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران ﺑﺎ اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺘﻨﻮع ﻧﺎﺗﻮان ﺑﻮده اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺧﺮد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن در ﻗﺮاردادﻫﺎی آﺗﯽ ﺳﮑﻪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻃﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ 5 ﺳﺎﻟﻪ 1394-1398 ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از داده ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. دادهﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪای ﺟﻤﻊآوری و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار اﯾﻮﯾﻮز و ﻣﺪل اﻗﺘﺼﺎدﺳﻨﺠﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﯾﺎ ﭘﺎﻧﻞ دﯾﺘﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺧﺮد و ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﺪل در ﻗﺮاردادﻫﺎی آﺗﯽ ﺳﮑﻪ ﺑﻮرس ﮐﺎﻻﯾﯽ اﯾﺮان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص، ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻧﯿﺎز ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﺎﻟﯽ و ﭘﻮﺷﺶ رﯾﺴﮏ از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد از ﺑﯿﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻧﯿﺎز ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﺎﻟﯽ و ﭘﻮﺷﺶ رﯾﺴﮏ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺮ روی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری داﺷﺘﻪ و ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را ﺑﺮ روی ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رﺿﺎﯾﺖﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮی ﺑﺮ روی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺑﻮرس ﮐﺎﻻﯾﯽ در ﻃﻮل دوره ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺰﯾﺖ ﻗﺮاردادﻫﺎی آﺗﯽ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﭘﻮﺷﺶ رﯾﺴﮏ آن اﺳﺖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬار اﯾﺠﺎد ﺷﻮد ﮐﻪ در زﻣﺎن ﻧﯿﺎز ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﯿﻤﺖﻫﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺧﻮد را در آﯾﻨﺪه ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮای ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻠﯿﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻧﻈﺎرت آﻧﻬﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﺑﺎزار ﺑﻮرس ﮐﺎﻻﯾﯽ را ﻫﻤﻮاره اﻣﻨﯿﺖ ﺧﺎﻃﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﺷﻔﺎف و ﺑﻪ روز ﺑﺮای ﻫﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬار ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﻗﻮت ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ ﮔﺮدد داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت دوره ای و ﻣﻨﻈﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﻪ ﺳﺰاﯾﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺬاﺷﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋهای داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﮔﺮدد در ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی آﺗﯽ از روش ﺗﺠﺰﯾﻪ، ﺳﻬﻢ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ روی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺧﺮد ﮐﺎﻻﯾﯽ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﺟﺪا ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

کلیدواژه ها:

پوشش ریسک ، جذب سرمایه گذاری ، اعتماد مشتریان و نیاز مشتریان


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.