چکیده:
در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ و ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت ﺑﺎزار ارز و ﺳﮑﻪ، ﮔﺴﺘﺮش اﺑﺰار ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺎزار آﺗﯽ ﺳﮑﻪ ﻃﻼ در ﺑﻮرس ﮐﺎﻻ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری آن، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻫﺪف از اﯾﻦ اﺑﺰار ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﺗﻼف ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺑﻬﺮهوری ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ و وﺟﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ آن ﻧﯿﺰ اﯾﻦ اﺳﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬار اﻣﻨﯿﺖ اﯾﺠﺎد ﮔﺮدد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺷﻮاﻫﺪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎزار ﻣﺸﺘﻘﻪ از ﮐﺎرآﯾﯽ ﻻزم ﺟﻬﺖ ﮔﺴﺘﺮش ﻣﻨﺎﺑﻊ از ﺑﺎزارﻫﺎی ﻏﯿﺮﻣﻮﻟﺪ ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﻮﻟﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران ﺑﺎ اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺘﻨﻮع ﻧﺎﺗﻮان ﺑﻮده اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺧﺮد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن در ﻗﺮاردادﻫﺎی آﺗﯽ ﺳﮑﻪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻃﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ 5 ﺳﺎﻟﻪ 1394-1398 ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از داده ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. دادهﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪای ﺟﻤﻊآوری و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار اﯾﻮﯾﻮز و ﻣﺪل اﻗﺘﺼﺎدﺳﻨﺠﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﯾﺎ ﭘﺎﻧﻞ دﯾﺘﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺧﺮد و ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﺪل در ﻗﺮاردادﻫﺎی آﺗﯽ ﺳﮑﻪ ﺑﻮرس ﮐﺎﻻﯾﯽ اﯾﺮان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در اﯾﻦ ﺧﺼﻮص، ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻧﯿﺎز ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﺎﻟﯽ و ﭘﻮﺷﺶ رﯾﺴﮏ از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد از ﺑﯿﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻧﯿﺎز ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﺎﻟﯽ و ﭘﻮﺷﺶ رﯾﺴﮏ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺮ روی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری داﺷﺘﻪ و ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را ﺑﺮ روی ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رﺿﺎﯾﺖﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮی ﺑﺮ روی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺑﻮرس ﮐﺎﻻﯾﯽ در ﻃﻮل دوره ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺰﯾﺖ ﻗﺮاردادﻫﺎی آﺗﯽ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﭘﻮﺷﺶ رﯾﺴﮏ آن اﺳﺖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬار اﯾﺠﺎد ﺷﻮد ﮐﻪ در زﻣﺎن ﻧﯿﺎز ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﯿﻤﺖﻫﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺧﻮد را در آﯾﻨﺪه ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮای ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻠﯿﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻧﻈﺎرت آﻧﻬﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮد ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﺑﺎزار ﺑﻮرس ﮐﺎﻻﯾﯽ را ﻫﻤﻮاره اﻣﻨﯿﺖ ﺧﺎﻃﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﺷﻔﺎف و ﺑﻪ روز ﺑﺮای ﻫﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬار ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﻗﻮت ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ ﮔﺮدد داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت دوره ای و ﻣﻨﻈﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﻪ ﺳﺰاﯾﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺬاﺷﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋهای داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﮔﺮدد در ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی آﺗﯽ از روش ﺗﺠﺰﯾﻪ، ﺳﻬﻢ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ روی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺧﺮد ﮐﺎﻻﯾﯽ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﺟﺪا ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه مطالعات و شواهد نشان دهنده این موضوع است که بازار مشتقه از کارآیی لازم جهت گسترش منابع از بازارهای غیرمولد به بازارهای مولد و همچنین در جذب سرمایهگذاران با انتظارات متنوع ناتوان بوده است، در این مقاله عوامل موثر بر سرمایهگذاری خرد مشتریان در قراردادهای آتی سکه با در نظر گرفتن جامعه آماری شرکتهای کوچک و متوسط طی دوره زمانی 5 ساله 1398-1394 با استفاده از داده سالیانه مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود، با توجه به اینکه مهمترین مزیت قراردادهای آتی خاصیت پوشش ریسک آن است موقعیتهایی برای سرمایهگذار ایجاد شود که در زمان نیاز نسبت به نوسان قیمتها سرمایه خود را در آینده حفاظت نماید و همچنین برای سلامت عملیات انجام شده به وسیله نظارت آنها باعث میشود مشتریان، بازار بورس کالایی را همواره امنیت خاطر داشته باشند همچنین از آنجا که داشتن اطلاعات شفاف و به روز برای هر سرمایه گذار به عنوان یک نقطه قوت تلقی می گردد داشتن اطلاعات دورهای و منظم تاثیر به سزایی بر عملکرد و تصمیم مشتریان خواهد گذاشت که پیشنهاد میشود به این نکته توجه ویژهای داشته باشند.
امنیت سرمایهگذاري چارچوب Carr Kolehmainen Mitchell Fazzari, Hubbard Peterson Liu and Pang Laux Nelson Karim and Azman compare Bialowolski and Prochniak نهادینه شدهاي از شرایط اجتماعي، سیاسي و حقوقي است که از طریق تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد پسانداز کنندگان و سرمایهگذاران را جلب کرده و امنیت اشتغال و درآمد به معناي طرد هرگونه فشار خارج از کنترل افراد يک جامعه در مسیر اشتغال و کسب درآمد براي دستیابي به سطح متوسط رفاه اقتصادي آن جامعه ميباشد.