Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی و مفاهیم هوش سازمانی مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

اﻣﺮوزه ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺮﯾﻊ و ﮔﺴﺘﺮدهای در ﻣﺤﯿﻂ ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی روﺑﻪرو ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻫﺮﭼﻪ زﻣﺎن ﺑﻪ ﺟﻠﻮﺗﺮ ﻣﯽرود، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﻮن و ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﭘﯿﭽﯿﺪهﺗﺮ و اداره آنﻫﺎ دﺷﻮارﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ دﻧﯿﺎی ﭘﺮرﻗﺎﺑﺖ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺮای ﺑﻘﺎ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺧﻮد را ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺮای ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻪ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎز دارﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ اﺗﮑﺎی ﺑﻪ آن، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻮد و ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﻨﺪ. ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺻﻠﯽ رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﯾﺮی ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﺳﺖ. ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎﻟﻘﻮة ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺗﺒﺪﯾﻞ اﯾﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ داﻧﺸﯽ ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮد اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮونﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در دﺳﺘﺮس ﺳﺎزﻣﺎن ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪة ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎی ذﻫﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻘﻖ رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮان و رﻫﺒﺮان ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺿﺮوری ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ دﯾﺪ ﺟﺪﯾﺪی ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻨﮕﺮﻧﺪ و آن را ﻣﻮﺟﻮدی زﻧﺪه ﺑﺪاﻧﻨﺪ. ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺴﺘﻤﺮ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ اﺟﺰای ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽرود و ﻗﺴﻤﺘﯽ ﻣﻬﻢ از ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻧﻮﺳﺎزی ﯾﺎدﮔﯿﺮی در درون ﺳﺎزﻣﺎن اﺧﺘﺼﺎص دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﮐﺮده و آنﻫﺎ را ﻗﺎدر ﺳﺎزد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﮥ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺧﻮد ﭘﺎﺳﺨﮕﻮی ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﻣﺸﮑﻼت و ﻋﮑﺲاﻟﻌﻤﻞ ﺑﻪﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

کلیدواژه ها:

مدیریت ، رقابت ، محیط سازمان ، هوش سازمانی ، ظرفیت سازمان


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.