چکیده:
اﻣﺮوزه ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﺑﺴﺘﺮ ﺗﺒﺎدل و ﻧﺸﺮ آﺳﺎن و ﮔﺴﺘﺮده دادهﻫﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺤﻮﻻت ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ در رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﺤﻮل و ﺗﻮﺳﻌﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی و ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺷﺪن رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ در ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ دﻧﯿﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺴﺘﺮش ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﺠﺎزی و ﺑﻪﺗﺒﻊ ﮐﻤﺮﻧﮓ ﺷﺪن رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻟﺬا ﭘﯿﺮو ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﻐﯿﯿﺮ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ و ﻧﺤﻮهی ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﯿﺎن ﻣﺮدم ﺿﺮورت ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺷﻬﺮی ﺑﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در زﻣﯿﻨﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﮐﻪ ﻧﯿﺎز ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮی اﻣﺮوز ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم اﺟﺎزه ﻣﯽدﻫﺪ ﺗﺎ در ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﻮآوری ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﯾﺪهﻫﺎ و ﺷﯿﻮهﻫﺎ و ﻫﺪفﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽﺷﻮد، ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽﮔﺮدد. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ در ﻣﻮرد رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ، ﺿﺮورت ﺳﻮاد رﺳﺎﻧﻪای، ﻣﺮﮐﺰ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﻣﻄﺮح ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻌﻤﻖ و ﺗﻔﺤﺺ در ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﻣﻮردی در راﺳﺘﺎی ﺗﺤﻘﻖ ﻫﺪف ﭘﺮداﺧﺘﻪاﯾﻢ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻌﻤﺎری ﻣﺮﮐﺰ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ارﺗﻘﺎء ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻮده و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای ﺟﻤﻊآوریﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ، ﻫﻨﺮی، ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺮﮐﺰ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ، ﻣﯽﺗﻮان ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻣﺴﺎﻋﺪ در ﺟﻬﺖ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎدهی ﻣﻄﻠﻮب از ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫﯽ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم، ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ ﺑﺎ ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژیﻫﺎی روز در ﺟﻬﺖ ﮔﺮد ﻫﻢ آوردن و ﺣﻀﻮر اﻧﺴﺎنﻫﺎ را ﺑﻪ وﺟﻮد آورد و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻣوﺛﺮ ﺟﻬﺖ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺮﮐﺰ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ارﺗﻘﺎء ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﮔﺮدد و ﺑﺎﯾﺪ در ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد اراﺋﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
سرعت پیشرفت رسانه ها و تغییر در نوع ارتباطات، افراد را با چالش های فراوانی روبه رو کرده است؛ بنابراین افراد برای فراگیری نحوه استفاده و فرهنگ ها و هنجارهای این پدیده پیچیده نیاز به آموزش و یادگیری دارند؛ بنابراین مساله اصلی تحقیق شناسایی ﻣﺆلفه های ﻣﺆثر در طراحی مجموعه ای مانند مرکز رسانه ها است که می تواند علاوه بر کمک به امر آموزش به علاقمندان به تکنولوژی و رسانه های دیجیتال، فضای مناسبی را جهت آگاه سازی شهروندان ایجاد کند تا در یک محیط مفرح و عمومی تجربه تعاملات اجتماعی عصر دیجیتال را به صورت گروهی تجربه کنند؛ بنابراین پاسخ به این سوال مهم می شود که فضای معماری یک مرکز چندرسانه ای جهت افزایش تعاملات اجتماعی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ 2- پیشینه تحقیق با تحولات دوره های اخیر در رسانه های جمعی و پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی و استفاده روزافزون مردم به شکل های گوناگون از رسانه ها به عنوان عضوی جدایی ناپذیر از زندگی امروزه و همچنین تغییر در شیوه ارتباطات و تبادل اطلاعات موجب گردیده است طراحی مراکز رسانه ای با هدف افزایش تعاملات اجتماعی مورد توجه قرار گیرد به طوری که به عنوان مسئله مهم معماران و طراحان شهری می باشد و مطالعاتی در این خصوص صورت گرفته که کلیه این پژوهش ها در پی یافتن راه حل های طراحی جهت طراحی مدیاتک و مرکز رسانه ها صورت گرفته است.