چکیده:
در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺿﻤﻦ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﺮﮔﺬار در رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻬﺮداری، ﻣﯿﺰان اﺛﺮﮔﺬاری ﻫﺮﯾﮏ از اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ در رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی ﻣﺮدم از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻬﺮداری ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺎرﺑﺮدی و روﯾﮑﺮد ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮآن ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از روشﻫﺎی)ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ...( اﺳﺖ. از اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻬﺖ ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﻣﯿﺎن 396 ﻋﻀﻮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺗﻮام ﺑﺎ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه ﺑﻮد، اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﮐﯽ ازآن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﮐﻨﺎن ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻬﺮ ﻋﻤﻮﻣﺎ از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻬﺮداری رﺿﺎﯾﺘﯽ ﻧﺴﺒﯽ دارﻧﺪ اﻣﺎ اﯾﻦ رﺿﺎﯾﺖ از ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ اﺳﺖ و در ﻣﻨﺎﻃﻖ دو و ﺳﻪ ﺷﻬﺮ اﯾﻦ رﺿﺎﯾﺖ ﻧﺴﺒﯽ ﺑﻪ ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮی دارد. از ﻧﻈﺮ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻬﺮداری، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری در ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی ﺷﻬﺮوﻧﺪان در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻧﻪﮔﺎﻧﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ، در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95 درﺻﺪ وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ 92,9 درﺻﺪ از ﻣﺠﻤﻮع ﺗﻐﯿﯿﺮات )وارﯾﺎﻧﺲ( ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی ﺷﻬﺮوﻧﺪان، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﭘﮋوﻫﺶ )ﺷﺎﻣﻞ؛ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی از ﻋﻤﺮان ﺷﻬﺮی، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮی، ﺑﻬﺪاﺷﺖ و زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ، اﯾﻤﻨﯽ و اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻬﺮی، ﺧﺪﻣﺎت اداری و ﺟﺬب ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ( ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻋﻤﺮاﻧﯽ ﺷﻬﺮداری ﺑﺎ اﺛﺮ ﻋﻠّﯽ0,689 ، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻋﻠّﯽ را ﺑﺮ ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی ﻧﻬﺎﯾﯽ از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻬﺮداری دارد. رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی از ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮ، ﺧﺪﻣﺎت اداری، اﯾﻤﻨﯽ و اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻬﺮی، ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺤﯿﻂ و زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ و ﺟﺬب ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدﻣﯽ در رﺗﺒﻪﻫﺎی دوم ﺗﺎ ﺷﺸﻢ از ﻧﻈﺮ اﺛﺮ ﮔﺬاری ﻋﻠّﯽ ﺑﺮ ﺗﺤﻘﻖ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻬﺮداری ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ دارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
رضایتمندی از حمل و نقل عمومی و ترافیک شهر، خدمات اداری، ایمنی و امنیت شهری، بهداشت محیط و زیبایی شهر و جذب مشارکت مردمی در رتبههای دوم تا ششم از نظر اثر گذاری علّی بر تحقق رضایتمندی از عملکرد شهرداری شهر تبریز دارند.
جدول1 - طیف بندی میزان رضایتمندی شهروندان (مأخذ: رفیع پور و دیگران، 1389: 100) (به تصویر صفحه رجوع شود) 5- شاخص های پژوهش اصول پایه مورد نظر در ارزیابی عمکرد شهرداری تبریز، جهت سنجش میزان رضایت شهروندان از عمکرد شهرداری، مبتنی بر مبانی تئوریک پذیرفته شده در خصوص اهداف مدیریت شهری و نظام قانونی مصوب وظایف شهرداری ها است.
جدول 3- سنجش میزان رضایت شهروندان از عمکرد شهرداری تبریز (مأخذ: محاسبات نگارندگان) منطقه شهری, حمل و نقل و ترافیک شهری, بهداشت محیط و زیبایی شهری, جذب مشارکت مردمی, ایمنی و امنیت شهری, خدمات اداری, عمران شهری, رضایت نهایی (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول 4- رتبه بندی مناطق شهر براساس میانگین رضایت از عملکرد شهر (مأخذ: محاسبات نگارندگان) شماره منطقه, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 میانگین رضایتمندی, 719 .
جدول 5- آزمون معنی داری تفاوت در میانگین رضایتمندی از شاخص های مورد بررسی بر حسب مناطق شهری (مأخذ: محاسبات نگارندگان) آزمون تفاوت معنی دار بین مناطق, حمل و نقل و ترافیک, بهداشت و زیبایی شهری, جذب مشارکت مردمی, ایمنی و امنیت شهری, خدمات اداری, عمران شهری, رضایت نهایی F.