چکیده:
با توجه به تحول علم اصول وفراز و نشیب آن درطول تاریخ، دلیل عقل در فقه شیعه و منظر علمای شیعه به عنوان یکی از اصلیترین مسائل اصولی دچار تغییر و تحولات فراوان گردیده است، از کسانی که برای عقل اعتباری قائل نبودند از اشاعره، اخباریها و ظاهریه گرفته، تا آنانی که عقل را معتبر دانستهاند. این پژوهش برآن است که با توجه به اهمیت موضوع» عقل» جایگاه و کاربرد آن دربین ادله و منابع استنباط احکام را براساس دید گاه برخی از علمای بزرگوار تبیین نماید، که با توجه به موضوع بحث، کارکرد عقل از سه منظر مطرح شده است الف- عقل ابزاری) عام (که درخدمت منابع دیگر است ب- استلزامات عقل) عقل خاص (ج-عقل اخص) مستقل عقلی (که به نظر میرسد اختاف نظر در همین قسم باشد) چنانچه عقل در عرض منابع دیگر باشد (که البته اعتبارعقل مستقل، با پذیرش حسن وقبح عقلی وقاعدۀ مازمه بصورت فی الجمله ازطرف علمای بزرگوار) امام خمینی، شهید صدروآخوند خراسانی رحمۀ الل علیهم پذیرفته شده است.
Due to the evolution of the science of principles and its ups and downs
during history, the reason for reason in Shiite jurisprudence and the
viewpoint of Shiite scholars has become as one of the most fundamental
issues of change and change, from those who did not have credit for
reason, from Ash›arites, and appearance, to those who have considered
reason to be credible. This research is based on the importance of the
subject of «reason» regarding its place and its application among the
reasons and sources of deduction of judgments based on the viewpoint
of some of the great scholars, which, according to the subject of
discussion, the function of reason is raised from three perspectives. A -
The instrumental wisdom that serves other sources. B) The implications
of reason (particular intellect); c) Specific intellect (independent of
reason), which appears to be a controversy in the same way (if reason
is within other sources), of course validity Independent, with the
acceptance of the goodwill of rational wisdom and the attachment of
the accuser, in particular, by the great scholars (Imam Khomeini, the
martyr of Sadr-Akhund Khorasani, peace be upon him).