چکیده:
در این مقاله که حاصل یک پژوهش میدانی است، به بررسی سنجش میزان رضایت مندی مشتریان، از خدمات بانک اسلامی افغانستان مورد مطالعه قرار می گیرد. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی بوده به(83) نفر به صورت تصادفی من حیث نمونه انتخاب و پرسشنامه مذکور در اختیار مشتریان قرارگرفته و پس از جمعآوری پرسشنامه داده ها به کمک نرمافزار SPSS 23 تجزیهوتحلیل گردید. در پژوهش حاضر به بررسی سنجش رضایت مندی مشتریان از خدمات بانک اسلامی افغانستان پرداخته شد. هدف پژوهش شناسایی عوامل رضایت مشتریان بانک بوده که برای رسیدن به هدف یاد شده، ضمن بررسی مبانی نظریه های رضایت مشتریان، پرسشنامه تهیهشده و با توجه به جدول نمونه گیری و نیز با توجه به حجم نمونه، برای 83 مشتری بانک پرسشنامه ها توزیع و دوباره جمع آوری گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده که ضریب آلفای کرونباخ (0.860) به سطح خوب قرار دارد. همچنان برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی اسپیرمن و برای رتبهبندی متغیرها از آزمون فریدمن استفاده گردیده است. نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین تمام متغیرها بهجز رابطه دستاوردها و کارکنان دیگر همه متغیرها با رضایت مشتریان از خدمات بانک اسلامی افغانستان رابطه معنی دار وجود دارد. همچنان نتایج به دستآمده از آزمون فریدمن نشان داد که ازدید مشتریان مهمترین عوامل که سبب رضایت آنها شده است کارکنان و خدمات است.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش شناسایی عوامل رضایت مشتریان بانک بوده که برای رسیدن به هدف یاد شده، ضمن بررسی مبانی نظریههای رضایت مشتریان، پرسشنامه تهیهشده و با توجه به جدول نمونهگیری و نیز با توجه به حجم نمونه، برای 83 مشتری بانک پرسشنامهها توزیع و دوباره جمعآوری گردید.
همچنان نتایج بهدستآمده از آزمون فریدمن نشان داد که ازدید مشتریان مهمترین عوامل که سبب رضایت آنها شده است کارکنان و خدمات است.
- به نظر میرسد بین رضایت مشتریان از خدمات بانک اسلامی افغانستان و منابع انسانی خدمت راسنی رابطه وجود دارد.
جدول (1) برخی از شاخصهای رضایت مشتری و سال ابداع آنها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (هاشمی, ۱۳۹۵) روش تحقیق جامعه آماری برای تحقیق حاضر کلیه مشتریان بانک اسلامی افغانستان از شعبه پهلوی مخابرات ولایت بلخ را تشکیل میدهد.
آزمون فریدمن نشان داد که اهمیت و رتبهبندی ویژگیهای مطرحشده در مورد رضایت مشتریان از خدمات بانکی، بانک اسلامی افغانستان متفاوت است (df=3، مجذورکای = 117).
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج: در پژوهش حاضر به بررسی سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات بانک اسلامی افغانستان پرداخته شد.
نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین تمام متغیرها بهجز رابطه دستاوردها و کارکنان دیگر همه متغیرها با رضایت مشتریان از خدمات بانک اسلامی افغانستان رابطه معنیدار وجود دارد.
نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین تمام متغیرها بهجز رابطه دستاوردها و کارکنان دیگر همه متغیرها با رضایت مشتریان از خدمات بانک اسلامی افغانستان رابطه معنیدار وجود دارد.
همچنان نتایج بهدستآمده از آزمون فریدمن نشان داد که از دید مشتریان مهمترین عوامل که سبب رضایت آنها شده است کارکنان خدمات است.