چکیده:
هدف پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین تجربه خارجی مدیریت و پاداش مدیریت با نقش تعدیل کنندگی اندازه شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. جهت آزمون فرضیه، نمونه ای شامل 111 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوارق بهادار تهران طی یک دوره ی شش ساله بین سال های 1390 تا 1395 انتخاب گردید که با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش پژوهش رگرسیون چند متغیره با استفاده از داده های تابلویی می باشد. بر اساس نتایج پژوهش و آزمون های آماری در سطح خطای 5 درصد میتوان گفت بین تجربه خارجی مدیریت و پاداش مدیریت (بر اساس فرضیه اول) رابطه ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین اثر متقابل تجربه خارجی مدیریت و اندازه شرکت با پاداش مدیریت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران معنادار نیست (بر اساس فرضیه دوم).
خلاصه ماشینی:
اهداف این تحقیق به شرح زیر می باشد: هدف ویژه: روشن شدن رابطهی بين تجربه خارجی مدیریت و پاداش مدیریت با نقش تعدیل کنندگی اندازه شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
برای آزمون فرضیهی اول تحقیق از مدل رگرسیونی زیر استفاده میشود: CEO compensation (CEO-COM) i,t=α0+ α1Managers with foreign experiencei,t + α2Firm size i,t + α3Institutional ownershipi,t + α4Managerial ownershipi,t + α5Firm age i,t + α6 ROA i,t + α7Leverage i,t + α8Cash ratio i,t + α9Asset turnover i,t + α10Sales growthi,t + ε به منظور بررسی انتخاب مدل بین رگرسیون و پانل از ازمون F- لیمر استفاده می شود که نتایج در ادامه ارائه شده است: جدول 4-2: نتایج آزمون F- لیمر فرضیه اول پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که ملاحظه میشود درسطح معنیداری 5 درصد p- مقداراین آزمون کمتر ازسطح خطای 05/0 است.
در ادامه به بررسی آزمون بروش گادفری می پردازیم: جدول 4-5: نتایج آزمون بروش گادفری فرضیه اول پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به p –مقدار آزمون که کمتر از سطح خطای 5 درصد است در نتیجه بین خطاهای مدل خود همبستگی سریالی وجود دارد.
نتیجه گیری حاصل از پژوهش هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بين تجربه خارجی مدیریت و پاداش مدیریت با نقش تعدیل کنندگی اندازه شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است میباشد.