چکیده:
آموزش ضمن خدمت یکی از موضوعات اساسی و مهم برای سازمانهای پویا در محیط در حال تغییر است که در جهت رشد منابع انسانی نقش کلیدی داشته و به عنون موتور محرک سازمان از آن یاد میشود. متاسفانه در افغانستان چه در سازمانهای دولتی و خصوصی در این رابطه توجه نشده است. هدف این تحقیق تبیین تاثیر آموزش ضمن خدمت با ابعاد (زمینه، درونداد، فرایند و بیرونداد آموزش) بر عملکرد کارکنان میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از جهت شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده است که برای مشخصات پاسخ دهندگان با ۴ سوال دموگرافکی (چند گزینهای) و ۲۶ سوال برای متغیرهای، زمینه، درونداد، فرایند، بیرونداد و عملکرد کارکنان از نوع (طیف ۱ تا ۵ لکرت) ترتیب شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان وزارت تجارت افغانستان بوده که نگرش آنهان نسبت به تاثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان سنجیده شده است. روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده در نظر گرفته شده است. از پرسشنامههای توزیع شده در میان جامعه آماری این پژوهش به تعداد ۱۰۹ پرسشنامه جمع آوری شده بعد از تنظیم، کد گذاری و ترتیب، وارد برنامهSpss22 گردیدن برای تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق از دو نوع آمار استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل مشخصات دموگرافی پاسخ دهندگان از آمار توصیفی توسط نرم افزار Spss22 استفاده شده و برای تجزیه تحلیل دادههای جمع آوری شده جهت رد یا تاید فرضیهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری از نرم افزار Smart Pls3 استفاده شده است. روایی و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ، ضریب ترکیبی، شاخص متوسط واریانس استخراج شده و روایی واگرایی مورد بررسی قرار گرفته، نتایج بدست آمده روایی و پایایی ابزار را مناسب تعریف کرده است. و نتایج بیان میدارد که متغیرهای زمینه، درونداد و فرایند بر عملکرد کارکنان تاثیر معنی داری نداشته و این فرضیهها رد شده است. تنها فرضیه بیرونداد بر عملکرد کارکنان تاثیر معنی داری داشته و مورد تایید قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان (مطالعه مورد: وزارت تجارت افغانستان) محمود فیروزیان 1 ، محمد سروری 2 1 عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) (نویسنده مسئول) 2دانشجو کارشناسی ارشده مدیریت بازرگانی گرایش بینالمللی اهلبیت(ع) چکیده آموزش ضمن خدمت یکی از موضوعات اساسی و مهم برای سازمانهای پویا در محیط در حال تغییر است که در جهت رشد منابع انسانی نقش کلیدی داشته و به عنون موتور محرک سازمان از آن یاد میشود.
جامعه آماری این تحقیق کارکنان وزارت تجارت افغانستان بوده که نگرش آنهان نسبت به تأثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان سنجیده شده است.
و نتایج بیان میدارد که متغیر های زمینه، درونداد و فرایند بر عملکرد کارکنان تأثیر معنی داری نداشته و این فرضیه ها رد شده است.
لذا آموزش و توسعه منابع انسانی در نظام مدیریت منابع انسانی، نه تنها در ایجاد دانش و مهارت ویژه در کارکنان نقش بسزای دارد، بلکه باعث میشود که افراد در ارتقای سطح کارایی و اثربخشی سازمان سهیم باشند و خود را با فشار های محیطی وفق دهند(فتحی و همکاران، ۱۳۸۳).
۴. مدل مفهومی تحقیق شکل ۱ مدل مفهومی تحقیق را نشان میدهد که در این مدل آموزش ضمن خدمت با ابعاد چون: (زمینه درونداد، برونداد و فرایند)، به عنوان متغیر مستقل و عملکرد کارکنان متغیر وابسته میباشد.
جامعه آماری این پژوهش کارکنان وزارت تجارت افغانستان بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۰۹ پرسشنامه جمع آوری و مورد استفاده قرار گرفته است.