چکیده:
هدف از نگارش این مقاله، مروری بر اصول اخلاقی سهگانه (اصول RS۳) مربوط به بهره برداری از حیوانات در پژوهشهای زیستی و پزشکی از دیدگاه علمی میباشد. تاریخ تحقیقات زیست پزشکی و نتایج ارزشمند مطالعات دانشمندان، اهمیت کاربرد حیوانات را در پژوهش نشان میدهد. احساس مسئولیت در برابر حیوانات تحت آزمایش و توجه به رفاه و حقوق آنان از وظایف اخلاقی هر پژوهشگر می باشد. شواهد علمی اخیر حاکی از توانایی حیوانات در تجربه انواع درد و هیجان و نیز وجود پدیدههای هیجانی پایه (مانند خشم، وحشت، ترس و استرس) در آنهاست. این ویژگیها و تواناییها میتواند بستری برای حمایت اخلاقی از آنها فراهم آورد. نتایج بازدیدهای متعدد از آزمایشگاههای مدارس و دانشگاهها نشان میدهد که با وجود تدوین مجموعه قوانین اخلاقی و از جمله اصول سهگانه اخلاق (اصول RS۳) در تشریح و زنده شکافی حیوانات آزمایشگاهی، دبیران درس زیست شناسی و کارشناسان آزمایشگاههای دانشگاهها با اصول RS۳ (روشهای جایگزینی، کاهش و بهینه سازی) آشنایی کافی ندارند. این مقاله از نوع مروری نظاممند بوده که بر اساس اطلاعات جمعآوری شده از منابع اینترنتی و تحقیقاتی، به بررسی اصول اخلاقی سه گانه (اصول RS۳) پژوهش بر روی حیوانات آزمایشگاهی جهت آشنایی دبیران درس زیست شناسی و دانشجویان رشتهی زیست شناسی و جنبههای اخلاقی استفاده از حیوانات آزمایشگاهی پرداخته است.
The purpose of writing this article is to review the three ethical principles (RS3 principles) related to the exploitation of animals in biological and medical research from a scientific perspective. The history of biomedical research and the valuable results of scientific studies show the importance of the use of animals in research. A sense of responsibility towards the animals under test and attention to their well-being and rights is one of the ethical duties of every researcher. Recent scientific evidence suggests that animals are capable of experiencing a variety of pain and excitement as well as underlying emotional phenomena (such as anger, panic, fear, and stress). These qualities and abilities can provide a platform for moral support. The results of numerous visits to the laboratories of schools and universities show that despite the development of a set of ethical rules, including the three principles of ethics (3RS principles) in the description and revival of laboratory animals, biology teachers and laboratory experts Universities are not familiar enough with the principles of 3RS (replacement, reduction and optimization methods). This article is a systematic review that based on information collected from Internet and research sources, examines the three ethical principles (3RS principles) of research on laboratory animals to introduce biology teachers and biology students and the ethical aspects of using laboratory animals are discussed.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله از نوع مروري نظاممند بوده که بر اساس اطلاعات جمعآوري شده از منابع اينترنتي و تحقيقاتي، به بررسی اصول اخلاقی سه گانه (اصول RS۳) پژوهش بر روی حیوانات آزمایشگاهی جهت آشنایی دبیران درس زیست شناسی و دانشجویان رشتهی زیست شناسی و جنبههای اخلاقی استفاده از حيوانات آزمایشگاهی پرداخته است.
بر اساس این اصول در تحقیقات علمی نمیتوان و نباید از حیوانات بدون دلیل و ضرورت خاص، استفاده کرد (بهنام منش، ۱۳ > RS۳ در یک > الف) اصل جایگزینی: استفاده از روشهاي جایگزین به جاي استفاده از حیوانات زنده، یعنی جایگزینی حیوانات «محافظت شده» مانند همه مهرهداران زنده بجز انسان در تحقیقات علمی با موجودات گونههای پایینتر، که فاقد حس درد بوده و یا کاربرد مواد بیحسکننده در آنها بی تاثیراست و یا به طور کلی اجتناب از استفاده حیوان > ب)کاهش: یعنی تعداد حیوانات مورد استفاده در انجام مراحل یک آزمایش به حداقل علمی مناسب برسد.
یا کاهش در تعداد حیوانات از طریق اصلاح و ارتقای محیط و شرایطی که آزمایش در آنها انجام میشو > ج)بهینه سازی: اصلاح فرایندهای علمی برای به حداقل رساندن درد و رنج حیوان، افزایش رفاه حیوانات در طول تحقیق خود در خانه حیوانات و همچنین در موقعیت های تحقیقاتی (احمدی نوربخش و همکاران، ۱۳ - Three Rs - replacement - reduce - Refinement - Russell & Burch در جدول (۱) تعاریفی از مفاهیم اولیهی اصول RS۳ با مفاهیم جدید (توسعه یافته) مقایسه شده است.