چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان رشتههای آموزش زیستشناسی و آموزش فیزیک بر اساس متغیرهایی همچون جنسیت، رشته و سال ورودی میباشد. دانشجومعلمان بهعنوان معلمان آینده نظام آموزشی، بعد از دانشآموزان مهمترین رکن دستگاه آموزش و پرورش محسوب میشوند، لذا افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. روش استفاده شده در این پژوهش از نوع پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه است بدین منظور تعداد 101 نفر از دانشجومعلمان آموزش زیستشناسی و آموزش فیزیک در ورودی سالهای 95، 96، 97 و 98 بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بر روی آنان اجرا گردید. دادههای پژوهش با نرمافزار کامپیوتری (SPSS-21) مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت و نتایج آن در دو قسمت جداگانه آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی شد. میانگین انگیزه پیشرفت دانشجویان پسر و دختر مانند میانگین انگیزه دانشجویان زیستشناسی و فیزیک با یکدیگر تفاوت معنیداری ندارد (05/0<p ) درحالیکه بین میانگین انگیزه پیشرفت دانشجویان ورودی سالهای 95 تا 98 در رشته های زیستشناسی و فیزیک تفاوت وجود دارد.
The purpose of this study is to investigate the motivation of students' academic achievement in biology and physics education teachers based on variables such as gender, field and year of entry. After student, Student Teachers As future teachers of the education system are the most important pillar of the educational system, increasing their motivation for academic achievement leads to achieving acceptable degrees of competence in their jobs and consequently educational development of the country. For this purpose, 101 students of Biology and Physics Education teachers in the years 95, 96, 97 and 98 were selected by random sampling and the Hermans Academic Achievement Motivation Questionnaire was administered to them. These data were analyzed by SPSS-21 software and the results were analyzed in two separated parts such as descriptive and inferential statistics. The mean achievement motivation of male and female students is not significantly different from the mean motivation of biology and physics students (p <0.05), while there is a difference between the mean achievement motivation of incoming students in 95 to 98.
خلاصه ماشینی:
در رشته های آموزش علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تحقیقات مدونی پیرامون Slavin Deborah Reeve انگیزه تحصیلی دانشجومعلمان این رشته ها و همچنین مقایسه بین رشتهها با توجه به جنسیت و سال ورودی، تحقیقات چندانی صورت نگرفته است و لذا هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجومعلمان رشته های آموزش زیستشناسی و آموزش فیزیک و مقایسه بین آنها می باشد.
كه اين ميزان ازنظر آماري معنیدار نیست (05/0 جدول3- ميانگين و انحراف استاندارد انگیزه پیشرفت به تفکیک رشته {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول ۳، میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان به تفکیک رشته ارائه شدهاست.
باتوجه به جدول میانگین انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان رشته زیستشناسی از رشته فیزیک بیشتر بود اما در جدول ۴ معنادار بودن یا نبودن این تفاوت، بررسی میشود.
جدول 8- ميانگين و انحراف استاندارد انگیزه پیشرفت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول بالا، میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان به تفکیک سال ورود به دانشگاه و رشته تحصیلی ارائه شدهاست.
جدول9- ميانگين و انحراف استاندارد انگیزه پیشرفت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول ۹، میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان به تفکیک سال ورود به دانشگاه و جنسیت ارائه شدهاست.
جدول 10- نتايج تحليل واريانس یکراهه انگیزه پیشرفت به تفکیک سال ورودی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول بالا نشان میدهد بین ميانگين انگیزه پیشرفت دانشجویان ورودی سالهای 95 تا 98 به تفکیک رشته و جنسیت تفاوت وجود دارد.