چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای چابکی استراتژیک در رابطه با رونق پایدار تولید در صنایع خودروسازی انجام شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد میباشد. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش استراوس و-کوربین انجام شده است. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری و با بهرهگیری از تکنیکهای هدفمند_ قضاوتی و گلولهبرفی انجام شده است. در طی این پژوهش با 14 نفر از خبرگان در صنعت خودروسازی مصاحبه صورت گرفته است. نتایج تحلیلهای به دست آمده از مصاحبهها، طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی به ارائه الگوی چابکی استراتژیک بر مبنای نظریهپردازی داده بنیاد که شامل 6 مقوله و 17 مفهوم منجر شده است. براساس مدل چابکی استراتژیک، عوامل موثر بر چابکی استراتژیک در صنعت خودروسازی «عوامل درون سازمانی»، «عوامل تولیدی»، «عوامل فردی» می باشند. شرایط زمینه ای از قبیل «عوامل اقتصادی»، «عوامل سیاسی»، «ذینفعان»، شرایط مداخله گر از قبیل «الزامات قانونی»، «ویژگی های مدیریتی»، «زیرساخت ها» همچنین راهبردهای «بهره گیری از تکنولوژی نوین»، «تغییرات ساختاری»، « تغییرات استراتژیک»، «اصلاح زیرساخت ها»، «تغییرات در زنجیره تامین» و «چابک سازی منابع انسانی» و پیامدهای حاصل از بکارگیری چابکی استراتژیک در صنعت خودروسازی شامل «پیامدهای درون سازمانی» و «پیامدهای برون سازمانی» می باشند.
The purpose of this study was to develop a model for strategic agility in relation to sustainable production boom in automotive industry. The present study seeks to increase the flexibility of industries and enhance accountability in a turbulent environment. The research method is qualitative and is based on the theory of grand theory. Semi-structured interviews were used to collect data. Data analysis was performed by Strauss and Corbin method. The sampling was done by theoretical sampling and using purposeful-judgment techniques and snowball. The study involved 14 experts in the automotive industry. The results of the analysis of the interviews resulted in an open, axial, and selective coding process to provide a model of strategic agility based on data theorization of the foundation that included 6 categories and 17 concepts. According to the strategic agility model, the factors affecting the strategic agility in the automotive industry are "intra-organizational factors", "manufacturing factors", "individual factors". Contextual conditions such as "economic factors", "political factors", "stakeholders", intervening conditions such as "legal requirements", "management features", "infrastructure formulation" as well as strategies "utilizing new technology", "Structural change", "Strategic change", "Infrastructure reform", "Supply chain change" and "Human resource agility" and the implications of strategic agility in the automotive industry include "intra-organizational outcomes" and "extracurricular outcomes".
خلاصه ماشینی:
اگرچه پژوهشگران متعددي همچون & Khoshnood ;٢٠١٧ ,Nkuda ;٢٠١٩ ,Kale et al Abu-Radi, 2013; Santala, 2009; Cynthia & Hall, Weber & Tarba, 2014; Nematizadeh, 2017; ;٢٠٠٩ ٢٠٠٢ ,Weill et al در پژوهش هاي خود به بررسي چابکي استراتژيک پرداخته و مدل هاي چابکي استراتژيک را مطرح نموده اند، اما اين مطالعات در برگيرنده تمام شرايط حاکم بر کشور ما نيستند چرا که ميزان زيادي از تغييرات پيش بيني نشده را تجربه نکرده اند.
با توجه به شرايط عدم اطمينان کنوني و تحريم هاي اعمال شده ، در چنين شرايطي مدل هاي ارائه شده سازگار نيستند، بنابراين در پژوهش حاضر در پي تدوين مدلي براي چابکي استراتژيک در ارتباط با رونق پايدار توليد در صنايع خودروسازي متناسب با شرايط و اقتضائات کشور بوده تا با اعمال راهبردهاي خاص بر مسائل و مشکلات جامعه که ناشي از تحريم ها و عدم انعطاف صنايع و همچنين عدم وجود خلاقيت و نوآوري است فائق آيد.