چکیده:
ضرب المثل جمله ای است کوتاه و عموما شناخته شده از فرهنگ عامه که محتوای آن شامل حکمت حقیقت، اخلاق و دیدگاه های سنتی است که به صورتی متواتر و به گونه ای استعاره ای، ماندنی و حفظ کردنی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. این مطالعه بدنبال بررسی امر اخلاقی در ضرب المثل های عربی خوزستانی می باشد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به گردآوری وتحلیل ضرب المثل های عربی در خصوص مضامین اخلاقی در سه حوزه روابط جنسیتی، روابط بین گروه های سنی پیر- جوان و روابط بین مردم و قدرت سیاسی پرداخته شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده آن است که از تداوم روابط اخلاقی به شکل عام و قاعده مند در ادبیات رسمی، طبقه حاکم سود می برد. با تحلیل دادهها پنج مقوله استخراج شده اند که عبارتند از: اسطوره مردانگی، اسطوره پیر، اسطوره کودک، اسطوره ضعف و اسطوره حاکم مهربان این مقوله ها در قالب اسطوره سازی در ادبیات رسمی به شکل قاعده مند و بدیهی شکل گرفته است.
A proverb is a short and well-known sentence from popular culture, the content of which includes the wisdom of truth, ethics and traditional views, which is transmitted from one generation to another in a metaphorical and memorable way. This study seeks to examine the morality of Khuzestani Arabic proverbs. In this research, using qualitative content analysis method, Arabic proverbs about moral themes in the three areas of gender relations, relations between old and young age groups, and relations between people and political power have been studied. The results of this study show that the ruling class benefits from the continuation of moral relations in a general and regular way in the official literature. By analyzing the data, five categories have been extracted, which are: the myth of masculinity, the myth of the old, the myth of the child, the myth of weakness and the myth of the kind ruler.