چکیده:
بسیاری از معلمان بر این باورند که در کلاسهای زبان مدرسه یا آموزشگاهها نمیتوان مهارت نگارش را تقویت کرد. برای برخی دیگر نیز مشخص نیست چگونه میتوان به روشی کاربردی به ارایه بازخورد در نوشتههای زبانآموزان پرداخت. اختلاف دیدگاه پیرامون کارآمدی «بازخوردهای اصلاحی آموزگار»، پژوهشگران را در طول سه دهه گذشته به خود مشغول ساخته است. پیش از صحبت پیرامون تاثیرگذاری یا بیتاثیری چنین بازخوردهایی در آموزش مهارت نگارش، نخست باید از انگیزه زبانآموزان برای توجه به این بازخوردها و بهکارگیری آنها در نوشتههای خود اطمینان حاصل کرد. چرا که بدون چنین توجهی، بازخوردهای اصلاحی آموزگار دیگر نمیتواند تاثیرگذار باشد. مقاله حاضر نخست به معرفی روشهای کاربردی برای تقویت مهارت نگارش در کلاسهای زبان میپردازد. در ادامه، تاثیر «روش ارزشیابی پلکانی» روی مهارت نوشتاری زبانآموزان در قالب یک پژوهش نیمهتجربی بررسی شده است. یافتهها نشان دادند، زبانآموزانی که با این روش آموزش دیده بودند، نهتنها نسبت به دیگر زبانآموزان پیشرفت بیشتری داشتند، بلکه از انگیزه بالاتر و دید مثبتتری نیز نسبت به بازخوردهای اصلاحی آموزگار و تمرین مهارت نوشتاری برخوردار شدند.
Many teachers believe that the writing skill cannot be addressed in school or private institutes’
language classes. For some others, it is not clear how one can apply a practical approach to offer
feedback on students’ writings. The lack of consensus on the effectiveness of teacher’s corrective
feedback has concerned researchers over the past three decades. Prior to discussing the in/
effectiveness of such feedback for teaching writing skills, first, we should ensure that language
learners are motivated to pay attention to these comments and apply them in their writing since
in the absence of such an attention, teachers’ corrective feedback can no longer be productive.
The present article first introduces practical approaches for enhancing writing skill in language
classrooms. It is followed by a quasi-experimental study on the effectiveness of draft specific
scoring approach for language learners’ writing skill. The results revealed that the students who
were instructed through this approach, not only demonstrated a better progress in writing skill but
also developed a higher level of motivation and positive perception towards teachers’ corrective
feedback and writing practice.