چکیده:
تغییر و تحولات شدید کسب و کارهای کوچک و متوسط در عصر حاضر بر همگان آشکار شده است و شدت رقابت در بین این کسب و کارها به گونه ای است که اگر نوآوری و خلاقیت را نادیده بگیرند و مزیت رقابتی خاصی را برای خود نتوانند ایجاد نمایند، از قافله رقابت عقب می افتند. عوامل مختلفی بر دستیابی به مزیت رقابتی موثر است که مهمترین آن بازاریابی و عناصر آمیخته بازاریابی می باشد. از اینرو هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین آمیختههای بازاریابی و خلق مزیت رقابتی در کسب و کارهای کوچک و متوسط است. جامعه آماری تحقیق شامل ۱۲۰ نفر از مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی کاوه بود که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد ۹۱ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی انجام پذیرفته است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که بین آمیختههای بازاریابی و عناصر آن از قبیل محصول، مکان، قیمت و ارتقا با خلق مزیت رقابتی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
The drastic changes of small and medium-sized businesses in the present age have become apparent to everyone, and the intensity of competition among these businesses is such that if they ignore innovation and creativity and can not create a special competitive advantage for themselves., Were lagging behind the caravan of competition. Various factors affect the achievement of competitive advantage, the most important of which are marketing and marketing mix elements. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between marketing mixes and creating a competitive advantage in small and medium businesses. The statistical population of the study included 120 small and medium business managers located in Kaveh industrial town. Based on simple random sampling method and Cochran's formula, 91 people were selected as the sample size. Data analysis was performed using SPSS software and correlation test. The results of data analysis showed that there is a positive and significant relationship between marketing mixes and its elements such as product, location, price and promotion with creating a competitive advantage.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که بین آمیخته های بازاریابی و عناصر آن از قبیل محصول ، مکان ، قیمت و ارتقا با خلق مزیت رقابتی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
از اینرو با توجه به هدفی که تحقیق پیش رو دنبال میکند سعی در این شده است تا با بررسی ادبیات و چارچوب تحقیقی، به این سوال پاسخ داده شود که چه ارتباطی بین آمیخته های بازاریابی و خلق مزیت رقابتی در کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی کاوه وجود دارد.
تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون در رابطه با فرضیه اول در جدول شماره (١) نشان داده شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج ضریب همبستگی نشان میدهد که بین آمیخته بازاریابی و مزیت رقابتی با ضریب ٠/٨٥= r در سطح اطمینان ٠٠١>P رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج به دست آمده از فرضیه های پژوهش حاکی از این است که عناصر آمیخته بازاریابی نقش مهمی در دستیابی به یک مزیت رقابتی در مورد شرکت های کوچک و متوسط دارند.
Research on the Effect of Marketing Mix on the Competitive Advantage: A Study of Selected Small and Medium Enterprises in Bole Sub City, Addis Ababa, Ethiopia.
Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between marketing mixes and creating a competitive advantage in small and medium businesses.