چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر توسعه محصولات جدید برعملکرد پایدار از طریق نقش چابکی استراتژیک و طرفیت جذب در شرکت آماده لذیذ پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی و پیمایشی میباشد. همچنین جامعه آماری در پژوهش حاضر، کلیه مدیران شرکت آماده لذیذ میباشد. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران ۱۰۵ نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده میباشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۰.۸۷۷ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تایید قرار گرفته اند. اطلاعات تحقیق به کمک نرم افزار SMART PLS و با استفاده از آزمونهای آماری، توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که توسعه محصولات جدید بر عملکرد پایدارو ظرفیت جذب تاثیر مثبت داشته است. همچنین نتایج نشان داد ظرفیت جذب بر عملکرد پایدار تاثیر معناداری دارد. بعلاوه چابکی استراتژیک تاثیر توسعه محصولات جدید بر عملکرد پایدار را به طور معناداری تعدیل میکند. از طرفی، توسعه محصولات جدید از طریق چابکی استراتژیک بر عملکرد پایدار تاثیر معناداری دارد.
The present study investigates the impact of new product development on sustainable performance through the role of strategic agility and direction of absorption in the Amadeh Laziz company. The research method used is descriptive, survey and survey. Also, the statistical population in the present study, all managers of the company are ready to taste. The sample size was determined using Cochran's formula 105 people and the sampling method of the present study is simple random. The research data was collected by library and field methods and the instrument used was a questionnaire. The reliability of the questionnaires was confirmed using Cronbach's alpha method of 0.877 and the validity of the instrument was confirmed by the content method. The research data were analyzed using SMART PLS software using statistical, descriptive and inferential tests. The results of this study indicate that the development of new products has a positive effect on sustainable performance and absorption capacity. The results also showed that the adsorption capacity has a significant effect on sustainable performance. In addition, strategic agility significantly modulates the impact of new product development on sustainable performance. On the other hand, the development of new products through strategic agility has a significant impact on sustainable performance.
خلاصه ماشینی:
جهت سازگار شدن با محیط ، این شرکتها مجبور به پذیرش ملاحظاتی در اتخاذ استراتژیها و ساختارهای درونی و بیرونی خود میباشند (مارکو ویسنا، ٢٠١٦) اجرای توسعه محصولات جدید در جهت ارتقای عملکرد پایدار برای رشد شرکت های مواد غذایی به مثابه یک سیستم ، رویکرد جامعی برای شناخت این پدیده خواهد بود؛ پدیده ای که متشکل از اجزای مختلف از جمله مدیران ، کارآفرینان ، جامعه و توجه به محیط زیست است در چنین فضایی شرکتهای موفق به ویژه شرکت های غذایی به دنبال آن هستند که از توسعه محصولات سبز یعنی بهره برداری از مزیت های رقابتی فعلی و کشف نوآوریهایی که مزیت رقابتی آینده را رقم میزند به عنوان عامل کلیدی در دستیابی به موفقیت استفاده کنند با این حال ضرورت وجود فعالیت های مبتنی بر مدیریت محصولات جدید به شکل همزمان در قالب چابکی استراتژیک منجر به تاثیرگذاری معنادار در موفقیت عملکرد پایدار میشود.
Firm size and sustainable performance in food supply chains: Insights from Greek SMEs. International Journal Production Economics, 152, 112-130 Doz, Y.
Marco Leite, Vanessa Braz, (2016) "Agile manufacturing practices for new product development: industrial case studies", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 27 Issue: 4, pp.
PappasacLetiziaJaccheri (2020)Achieving agility and quality in product development - an empirical study of hardware startups, Journal of Systems and Software Volume 167, September 2020, 110599 Tavani,S,ZhalehNajafi-Tavani,PeterNaudécdPejvakOghazieElhamZeynaloo, (2016) How collaborative innovation networks affect new product performance: Product innovation capability, process innovation capability, and absorptive capacity, Industrial Marketing Management Volume 73, August 2018, Pages 193-205 Wiengarten, F.
The results of this study indicate that the development of new products has a positive effect on sustainable performance and absorption capacity.
In addition, strategic agility significantly modulates the impact of new product development on sustainable performance.
On the other hand, the development of new products through strategic agility has a significant impact on sustainable performance.
Keywords new product development, sustainable performance, strategic agility, absorption direction, Amadeh Laziz company 1.