چکیده:
در عصر حاضر بر روشهای فعال تدریس مبتنی بر نظریات شناختی و ساختگرایانه تأکید میشود که فرض اصلی بر این است که هرچه میزان مشارکت دانشآموزان در آموزش افزایش یابد، یادگیری بیشتری صورت میگیرد، در این راستا، معلم نقش بسیار مهم و اساسی را بر عهده دارد، زیرا علاوه بر نقش هدایتی، حمایتی؛ سازمان دادن به فعالیتهای یادگیری دانشآموزان و رشد هماهنگ ابعاد وجودی آنان نیز به عهده اوست. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کاربردی روشهای تدریس فعال در آموزش مطالعات اجتماعی صورت گرفته است. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش ابتدا روشهای فعال تدریس بررسی و سپس نمونه اجرایی هر روش تدریس آورده شده است. روش انجام تحقیق به صورت کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی کاربردی است. نتایج تحقیق نشان میدهد روشهای تدریس ایفای نقش، کارت مشارکتی و گروههای کوچک در آموزش درس تاریخ کاربردی است. همچنین روشهای تدریس اعضای تیم، جستجوی موقعیت و گردش علمی ازجمله روشهای تدریس کاربردی در آموزش جغرافیا بیان شده است. یکی از بهترین روشهای تدریس درس جامعهشناسی، روش استقرایی و ساختگرایی عنوان شده است.
Nowadays, active teaching methods based on cognitive and constructivist theories are emphasized. The main assumption is that the more students participate in education, the more learning takes place. And students actively learn with an exploratory approach, in this regard, the teacher has a very important and fundamental role, because in addition to the role of guidance, support; He is also responsible for organizing students' learning activities and coordinating the development of their existential dimensions. The present study was conducted to investigate the practicality of active teaching methods in social studies education. In order to achieve the objectives of the research, first the active teaching methods are reviewed and then the practical example of each teaching method is given. The research method is library and with an applied analytical approach. The results show that the methods of teaching role-playing, participatory card and small groups in teaching history are applied. Also, teaching methods of team members, position search and scientific tour are among the practical teaching methods in teaching geography. Inductive and constructivist teaching methods are also among the practical teaching methods in sociology education.