چکیده:
از دیرباز تا کنون قرآن در مرکز توجه مفسّران بسیاری از فقیه و متکلم و فیلسوف و محدّث بوده و هر یک بنابر آبشخور فکری خود، تأویلی از آیات آن به دست دادهاند؛ اما صوفیه و عرفا با تکیه بر کشف و شهود و معرفت خاص خود و با روشی متفاوت از دیگر مفسّران، قرآن را تفسیر کردهاند. در نگاه کلی به سیر این تفاسیر از نخستین ادوار تا دورههای بعد، متوجه شباهتها و تفاوت هایی در شیوۀ تفسیری قرآن میشویم. نویسندگان در این مقاله به منظور پی بردن به وجوه مشترک و متفاوت تفاسیر مورد نظر و روشن ساختن جریان شناسی آنها، آیۀ رؤیت(143 اعراف) را که در اغلب پژوهش ها و تفاسیر قرآنی، اساس واقع شده، مبنای پژوهش خود قرار داده اند . در این تحقیق با تکیه بر آیۀ رؤیت، سیر تطوّر 6 تفسیر عرفانی شامل: تفسیر منسوب به امام صادق، حقایق التفسیر سلمی، لطایف الاشارات قشیری، کشفالاسرار میبدی، عرائس البیان روزبهان بقلی و تأویلات القرآن عبدالرزاق کاشانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد، همواره سیر این تفاسیر از سادگی به دشواری و از شیوۀ روایی به تأویل و رمز حرکت داشته است.
The Qurchr('39')an has long been the focus of many commentators of jurists, theologians, philosophers and muhaddith. And each, according to his own taste, has given an interpretation of its verses. But the Sufis and mystics, relying on their own discovery, intuition and knowledge, have interpreted the Qurchr('39')an in a way different from those of other commentators. In general, considering the course of these interpretations from the first to the later periods, we have noticed similarities and differences in their interpretive approaches. In order to understand the common and different features between these interpretations, and clarifying their currents, “Royat” verse (143 Araf) which is one of the verses considered in most Quranic interpretations, (even interpretations that selectively interpret the verses) is taken into consideration. It was chosen so that we could achieve the goals of the article. Therefore, in this research, the evolution of mystical interpretations from the first one to the interpretation of Abdul Razzaq Kashani have been examined with regard to this versre. The interpretations considered here are: Tafsir attributed to Imam Sadegh Salmichr('39')s , Haghayegh o tafsir, Lataief Al-Esharat Qoshairi, Kashf al-Asrar Meybodi, Araes Al-Bayan Roozbehan Baqli and The Tavilat Al Qurchr('39')an by Abdul Razzaq Kashani. The results of the research show that the interpretations of Siri go from simplicity to difficulty and that the interpreters have interpreted and coded based on the narration of the verse.
خلاصه ماشینی:
جریان شناسی تفاسیر عرفانی از نخستین تفاسیر تا تفسیر عبدالرزاق کاشانی بر اساس آیۀ رؤیت 1 مریم حسینی 2 فاطمه رضایی چکیده از دیرباز تا کنون قرآن در مرکز توجه مفسّران بسیاری از فقیه و متکلم و فیلسوف و محدّث بوده و هـر یک بنابر آبشخور فکری خود، تأویلی از آیات آن به دست داده اند؛ اما صوفیه و عرفا با تکیـه بـر کشـف و شهود و معرفت خاص خود و با روشی متفاوت از دیگر مفسّران ، قرآن را تفسیر کرده اند.
در این تحقیق با تکیه بـر آیـۀ رؤیـت ، سـیر تطـوّر ٦ تفسـیر عرفانی شامل : تفسیر منسوب به امام صادق ، حقایق التفسیر سلمی، لطایف الاشارات قشیری، کشف الاسـرار میبدی، عرائس البیان روزبهان بقلی و تأویلات القرآن عبدالرزاق کاشانی مورد بررسـی قـرار گرفتـه اسـت .
com تاریخ دریافت تاریخ پذیرش 99/7/8 99/1/29 ١ - مقدمه نگاه عارفانه به قرآن و تأویل آیات آن ، پیش از آن که به اولین تفاسیر شناخته شده و نام برده شده در کتاب ها برگردد، ریشه در خود قرآن دارد، چرا که به قول رینولد نیکلسـون در قرآن چیزهای بسیاری وجود دارد که میتواند اساس حقیقـی تصـوّف اسـلامی قـرار گیـرد (نیکلسون ، ترجمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی، ١٣٩٢: ٣٠)؛ از این رو بسـیاری از صـوفیه در کنار کتب دیگر خود، به تأویل و تفسیر قرآن با روش خاص خویش پرداختـه انـد و اسـاس کار همۀ آنها توجه به باطن قرآن بوده است .
Translations of the Qur'an from the Perspective of Abdul Razzaq Kashani, translated by Zeinab Pudineh Aghaei, first edition, Tehran, Hekmat Publications, 2004.