چکیده:
اهمیت نقش حواس پنجگانه و هیجانهای برانگیخته از حواس در زمینۀ یادگیری زبان بر همگان آشکار است. بر این اساس، مفهوم جدید هیجامد ــ که هیجان را بهمنزلۀ یکی از مؤلفههای اصلیاش در اختیار دارد ــ به حوزۀ یادگیری زبان خارجی معرفی شده است. جستار حاضر میکوشد تأثیر سطوح مختلف هیجامد را بر موفقیت زبانآموزان بررسی کند. بدین منظور، نُه واژهای که برای شرکتکنندگان این پژوهش در سطح هیچآگاهی بودند از طریق انواع هیجامد آموزش داده شدند. سپس، شرکتکنندگان یک تکلیف خواندن و درکمطلب شناختی در چارچوب جمله انجام دادند و بر اساس آموزش دریافتشده صحت جملات را تعیین کردند. تحلیل نتایج رفتاری این تکلیف آشکار ساخت که بهکارگیری سطوح مختلف هیجامد برای آموزش واژگان میتواند تفاوت آماری معناداری هم در زمینۀ دقت در پاسخدهی و هم مدت زمان پاسخدهی ایجاد کند. یافتههای این پژوهش میتواند اهمیت استفاده از حواس و هیجانهای برانگیخته از حواس را در امر آموزش و سنجش مفاهیم جدید زبانی آشکار سازد.
The significance of the five senses and the sense-induced emotions are clear to everyone. Therefore, the newly-developed concept of emotioncy which includes emotion as one of its basic components has been introduced to the field of foreign language learning. The present study attempts to investigate the effects of the emotioncy-based vocabulary instruction on the learners’ success. To this end, nine avolved vocabulary items were selected and instructed to the participants through different emotioncy kinds. Then, the participants performed a sentence comprehension task, and, based on the instruction, decided whether the sentences were correct or not. The analysis of the behavioral data revealed that employing different emotioncy levels to teach the words could lead into a significant difference among them both in terms of the response accuracy and the response time. The findings of this study can emphasize the significance of the sense-induced emotions in, among others, teaching and testing new linguistic items.