چکیده:
آموزش مجازی، نوعی فناوری آموزشی غربی است که بر محور ارزش هایی نظیر فردمحور بودن،
یادگیری مستقل، خودراهبر و فعال مبتنی است. البته بدیهی است هر جامعه این نوع یادگیری را متناسب با
شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی خود بکار میگیرد. این پژوهش با هدف بررسی فرصتهای بدست
آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا در در عرصه فناوری اطلاعات با روی آوردن به آموزش مجازی ارائه
شده است. تحقیق مورد نظر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش کمی بوده و از روش نمونه گیری
تصادفی ساده برای گردآوری اطلاعات از جامعة آماری بهره گیری شده است؛ با تحلیل یافته های حاصل
از پرسشنامه ها به کمک تحلیل درصد و میانگین مهمترین فرصت های بدست آمده در حوزه آموزش
مجازی مشخص گردید.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با هدف بررسی فرصت های بدست آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا در در عرصه فناوری اطلاعات با روی آوردن به آموزش مجازی ارائه شده است.
کلاس آنلاین یا سامانه آموزش مجازی یک محیط آموزش و یادگیری است که در آن به شرکت کننده ها آموزش از راه دور ارائه می شود و آن ها می توانند در یک سیستم اینترنتی با هم ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند، سخنرانی ها و ارائه ها را مشاهده کنند و در مورد آن ها بحث کنند و با کار گروهی با منابع آموزشی درگیر شوند.
براي کشورهاي در حال توسعه، تجربه و درك آموزش مجازي در نظام آموزشی یک تجربه پیچیده واقعی/ مجازي، جهانی/ محلی، سنتی و مدرن است و در این شرایط شکل و نوع مناسبات فردي- اجتماعی دستخوش تغییر شده و روابط قدرت، سلسله مراتب بین معلم / دانش آموز، تحقق فردیت، بسط دیوارهاي کلاس درس و به طور کلی مناسبات جدید شکل گرفته است.
یک سیستم آموزش از راه دور است که در آن از دسترسی به اینترنت برای حمایت از معلمان برای آموزش دانش آموزان خود استفاده می شود (شفیعی سروستانی و صفري سهل آبادي، 1399).
مدل بدست آمده در این تحقیق بصورت ذیل بیان شده است: شكل 1) مدل مفهومي تحقيق فرضیات تحقیق: ــ آموزش مجازی بر جذب استعداد در بین دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد.