چکیده:
مسلمانان به اهلبیت (ع) مودت دارند که این پشتوانه قرآنی، روایی و عقلی دارد و سادات نیز مورد اکرامند. درباره سادات از وجوه مختلفی پژوهشهایی شده است اما به طور مستقل چرایی تکریم ایشان و از طرفی نقش این تکریم در تحولات اجتماعی-سیاسی بررسی نشده است.(مساله) این پژوهش کاربردی، با روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منبع کتابخانه به سوالات مطرح شده پاسخ میگوید.(روش) آیه مودت، روایات مربوطه، بزرگداشت سوره کوثر و ادای دین به پیامبر (ص) و حکم عقل در مجموع منظومه حجیّت تکریم سادات را تکمیل کردهاند. این تکریم در راستای مودت به اهل بیت (ع) است و امید به رضای الهی در آن است. این تکریم در طول تاریخ بستر ساز بسیاری از تحولات اسلام خواهانه مانند بیداری اسلامی بدست رهبران سید در جوامع اسلامی بوده است که میتواند استمرار داشته باشد.(یافتهها) اگر نخبگان سادات برای نقش آفرینی در بیداری اسلامی اراده کنند قطعا مردم به دو دلیل حق طلبی و ارادت قلبی به سادات به دعوت ایشان لبیک خواهند گفت.(نتیجه)
Muslims have a long history with the Ahl al-Bayt (AS), which has Qur'anic, narrative and intellectual support, and Sadat is also honored. Sadat has been researched from various angles, but the reason for his reverence and the role of this reverence in socio-political developments have not been independently studied.(Introduction & Objective) This applied research answers the questions with a descriptive-analytical method using the library source.(Methods) The verse of Mawdat, the relevant narrations, the commemoration of Surah Kawthar and the payment of religion to the Prophet (PBUH) and the rule of reason have completed the whole system of authority to honor Sadat. This reverence is in the direction of friendship with the Ahl al-Bayt (AS) and there is hope for God's pleasure in it. Throughout history, this reverence has been the bedrock of many Islamist developments, such as the Islamic Awakening by Sayyid leaders in Islamic societies, that can continue.(Results) If Sadat's elites want to play a role in the Islamic Awakening, people will certainly accept Sadat's invitation for two reasons: right-seeking and sincere devotion.(Conclusion)
خلاصه ماشینی:
اما وجه تمایز این پژوهش علاوه بر نگاه به مقوله تکریم ســادات نقش ایشــان در جهان اســلام و مقدار تأثیر ایشان در نهضت بیداری اسلامی است که این از نوآوریهای این پژوهش اســت و هیچکدام از مقالات، کتب و پایان نامه های نام بــرده از این دریچه به جایگاه سادات نزد مردم و کارکرد آن نپرداخته اند.
(مکارم شــیرازی، ۱۳۸۵، ج ۲۷: ۳۹۵) لذا مسلمانان در طول تاریخ علاوه بر تکریم و تعظیم اهل بیت (ع) خاصه دختر پیامبر (ص) فاطمه زهرا (س) معتقدند که عقل و وجدان حکم می کند با توجه به مفــاد آیه : «إنا أع۵ط۵یناک ال۵ک۵وثر» (کوثر، آیه ۱) که در نتیجه تحقیر برای مقطوع النســل بودن و توهین به پیامبر (ص) به دلیل نداشــتن فرزند ذکور نازل گشته است (واحدی، ۱۴۱۱ ق: ۴۹۴) و اینکه خداوند عطیه بزرگ و بی بدیل خویش را که همان نســل پی در پی ایشان تا قیامت است را کوثر نامیده اســت که هم از نظر تعداد و هم از حیث کیفیت و برجستگی شخصیت های ایشان در همه زمینه ها موجب مباهات است ، سادات نیز باید تکریم شود.
ir) اما در لبنان بیش از ســی خاندان بزرگ ســادات از قرن ســوم به بعد حضور دارند که مهمترین ایشان سادات شرف الدین که علامه سید حسین شــرف الدین (۱۳۷۷ ق) از این نسل است (الامین ، ۱۳۸۰ ق، ج ۱: ۳۶)، ســادات صدر که از تأثیر گذارترین شخصی های معاصر یعنی امام موسی صدر از ایشــان اســت .