چکیده:
اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر زیانهای جدی و خطرناک جسمی و روحی» عوارض و مشکلات فراوان
اجتماعی و اقتصادی از قبیل افزایش جرمهای مرتبط با مواد مخدر مانند جنایت و سرقت» فقر و تکدی گری و
هدررفتن سرمایههای کلان مادی کشورها و سقوط بسیاری از ارزشها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی را نیز
بهدنبال دارد. اکنون وضعیت اسفناک اپیدمی اعتیاد بهصورت یک پدیده فراکنترل» جامعه ما و در این مقاله
استان اردبیل را بهشدت تهدید میکند و جهت رویارویی با این مشکل و تعدیل صدمات و تبعات ناشی از آن»
ضروری است تا به ابزارها و راهکارهای بدیع متوسل شویم. یکی از مهمترین ابزارهایی که میتواند در
پیشگیری و مقابله با شیوع و سوءمصرف مواد مخدر موثر باشد» بکارگیری هوشمندانه و کار آمد رسانههای
ارتباط جمعی است. بدون برنامهریزی برای ایجاد یک ارتباط مناسب از طریق رسانههاء پیامهای پیشگیری و
مبارزه با مواد مخدر به مخاطبان نخواهد رسید و ارتباط گران نیز نخواهند توانست در نگرشها و عقاید
مخاطبان خود تغییرات لازم را ایجاد کنند. کارکردهای اطلاعرسانی» آموزشی» سرگرمی» تبلیغاتی» مشارکت
و بسیج اجتماعی توسط رسانههاء نیاز به این ابزارها در راستای دستیابی به اهداف پیشگیرانه و مقابلهای
سوءمصرف مواد مخدر را روشن میسازد. بنابراین» هدف این پژوهش که بهصورت اسنادی به انجام رسیده
است» مطالعه نقش و کار کرد پیشگیرانه رسانههای سنتی در زمینه استفاده از مواد مخدر است.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: آسيب اجتماعي، رسانه هاي جمعي، مشارکت عمومي، مواد مخدر مقدمه مسئله اعتياد در جهان امروز از مسائل مهـم اجتمـاعي اسـت کـه در بيشـتر کشـورها به صـورت مشـکل عمـده اي مطرح شده و کشور ما نيز از اين آسيب اجتماعي در امان نمانده است و هر روز در گوشه و کنـار کشـور شـاهد قربانيشدن افرادي در دام مواد اعتيادآور هستيم .
به اعتقاد تحليل گران اجتمـاعي، اعتيـاد بـه اين مواد، زمينه ساز بروز بسياري از آسيب ها و انحرافات اجتماعي است ؛ بـراي اثبـات ايـن امـر تنهـا کـافي اسـت نيم نگاهي به آمارهاي مرتبط با مواد مخدر بيندازيم .
نقش رسانه در مقابله با سوءمصرف مواد مخدر در جهان امروز وسائل ارتباط جمعي همچون راديو، تلويزيون ، سينما و مطبوعات ، با انتقال اطلاعـات ، معلومـات جديد و مبادله افکار و عقايد عمومي در راه توسعه فرهنـگ و تمـدن بشـري نقـش بزرگـي بـه عهـده گرفته انـد؛ به طوريکه بسياري از دانشمندان ، عصر فعلي زندگي را، «عصر ارتباطات » نـام گذاشـته اند و در دنيـاي ارتباطـات و اطلاعات کنوني، شايد به سختي بتوان فردي را يافت که با رسانه هاي جمعـي بيارتبـاط باشـد.
کارشناسان براي تشويق مشارکت رسانه هاي همگاني معتقدند که بايد از چهار شـيوه اصـلي يعنـي اطلاع رسـاني ، آموزش ، سرگرمي و تبليغات استفاده کرد (اردستاني، ١٣٨٩) که در زير به اين مـوارد به صـورت خلاصـه اشـاره ميشود: رسانه و کارکرد آگاه سازي در پيشگيري از اعتياد رسانه ميتواند هم در بحث تبليغات و هم در بخش خبر و اطلاع رساني نقش مهمي در پيشگيري از اعتياد داشـته باشد.