چکیده:
اوتیسم و بیش فعالی از اختلالات بسیار رایج در دوران کودکی هستند که نشانههای بروز این دو اختلال در
بسیاری از موارد همزمان است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازی درمانی در بهبود علایم کودکان دارای
اختلال طیف اتیسم و بیش فعالی است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف, از نوع تحقیقات
کاربردی و از لحاظ نحوه گرد آوری دادهها تحقیق توصیفی (غی رآزمایشی) از نوع کتابخانهای بود. پژوهش
مروری نظاممند حاضر با جستوجوی مقالات انگلیسی از پایگاههای داده شامل ،Science Direct Google Scholar PubMed
۳۹۵ وScopus و با استفاده از کلمات کلیدی «Autism » «11آ ([ADH»و «Play therapy in ADHD» ،«Play therapy in autism disorder» ،«Play Therapy» و
عنوان کلی «The effect of play therapy in improving the symptoms of children
with autism spectrum disorder and hyperactivity به دست آمد. همچنین مقالات فارسی
در پایگاههای داده نورمگزء سیویلیکاء مگیران» علم نت و جهاد دانشگاهی با همان کلمات کلیدی به زبان
فارسی مورد جست و جو قرار گرفت. همچنین مقالات منتشر شده از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ مورد ارزیابی
قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بازی درمانی به صورت معناداری در بهبود علایم اختلالاات طیف اتیسم و
بیش فعالی اثربخش است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی یک روش موثر است که میتواند
باعث کاهش علایم اختلالاات طیف اتیسم و بیش فعالی کودکان شود.
خلاصه ماشینی:
هدف اين مطالعه بررسي تأثير بازي درماني در بهبود علايم کودکان داراي اختلال طيف اتيسم و بيش فعالي است .
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بازي درماني مبتني بر رويکرد شناختي-رفتاري سبب کاهش رفتارهاي چالشي کودکان اتيسم با عملکرد بالا مي شود.
جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي کودکان ٧ تا ١٠ سال کودکان با اختلال طيف اتيسم شهر زاهدان بود که ٣٠ کودک (٢١ پسر و ٩ دختر) به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت هدفمند در سه گروه مداخله بازي هاي حرکتي با بهره هوشي پايين ، متوسط و بالا قرار گرفتند.
هاشمي ، بني جمالي و خسروي (١٤٠٠) در پژوهشي به بررسي اثربخشي بازي درماني کوتاه مدت کودکان در کاهش نشانه هاي هيجاني، رفتاري و اجتماعي بر کودکان داراي اختلال بيش فعالي و نقص توجه پرداختند.
نتايج نشان داد بازي درماني کوتاه مدت در کاهش نشانه هاي هيجاني، رفتاري و اجتماعي کودکان داراي اختلال بيش فعالي و نقص توجه مؤثر است .
بنابراين ، مي توان بازي درماني کوتاه مدت را به عنوان مداخله اي مناسب در کاهش نشانه هاي هيجاني، رفتاري و اجتماعي در کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي و نقص توجه به کار برد.
بخشايش و ميرحسيني (١٣٩٣) در پژوهشي به بررسي اثربخشي بازي درماني بر کاهش علائم اختلال بيش فعالي /کمبود توجه (ADHD) و بهبود عملکرد تحصيلي کودکان پرداختند.
نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير بازي درماني در بهبود علايم کودکان داراي اختلال طيف اتيسم و بيش فعالي انجام گرفت .