چکیده:
پژوهش حاضر سعی دارد به بررسی رابطه هوش بدنی و فعالیت فیزیکی با هوش هندسی دانش آموزان پایه
ششم ابتدایی شهر تهران بپردازد. تحقیق حاضر از نوع تحقبقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون است.
جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان ششم ابتدایی شهر تهران میباشد که ۳۰ نفراز دانش آموزان
بصورت تصادفی به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شد. در این گروه آزمودنیها در دو گروه ۱۵ نفری
جایگزین میشود و سپس کلیه تستهای مورد نظر بر روی هر دو گروه اجرا گردیده بعد از آن گروه
آزمایش به مدت ۱ماه و هر هفته ۳ جلسه و به میزان ۴۵ تا ۶۰ دقیقه متغیر هوش بدنی و فعالیت فیزیکی را
دریافت کردند. پس از آن به مدت یک هفته هیچ گونه مداخلهای صورت نگرفت و مجددا آزمایشها به
عمل میآید و ضمن استخراج دادههاء نتایج آزمودنیها مورد تحلیل آماری قرار گرفت. پس از مطالعات
مقدماتی منابع و پژوهشهای انجامیافته در حیطه محیط پژوهش با در نظر گرفتن نوع و چگونگی میزان
بکا رگیری هوش بدنی و فعالیت فیزیکی اقدام به آمادهسازی کلاس خواهد شد و برای گرد آوری یافتههای
مربوط به هوش هندسی از آزمون تصاویر هندسی (حافظه ی دیداری) آندره ری (۲۰۰۷) و پرسشنامه
هوش بدنی اندرسون (۲۰۱۰) استفاده گردید که روایی آن موردتایید اساتید متخصص و پایایی آن با
استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ۰/۸۰ بر آورد و مورد تایید قرا رگرفته است.
خلاصه ماشینی:
قابل ذکر است که کليه ي تجزيه و تحليل هاي آماري در تحقيق حاضر با استفاده از نرم افزار spss نسخه ي ١٦ انجام شده است و نتايج نشان داد که هوش بدني و فعاليت فيزيکي با هوش هندسي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر تهران رابطه و تاثير مستقيمي دارد.
تحليل داده ها فرضيه اول : بين هوش بدني با هوش هندسي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر تهران رابطه ي معناداري وجود دارد.
جدول (٣) نتايج آزمون t براي مقايسه خلاقيت دانش آموزان پايه ششم )به تصویرصفحه مراجعه شود) چنانکه نتايج جدول (٣) نشان ميدهد با توجه به آنکه t محاسبه شده {٠٠٠٢=P، ٣٠٨٨=(٢٠٢)t} در سطح کم تر از ٠/٠١ معنادار است ، ميتوان چنين نتيجه گيري نمود که بين ميزان هوش بدني و هوش هندسي دانش آموزان گروه آزمايش و گواه معنادار وجود دارد و در نتيجه فرضيه پژوهشي مبني بر اينکه هوش هندسي دانش آموزان آزمايش متفاوت و بالاتر از دانش آموزان گواه است ، تأييد ميشود.
به منظور بررسي اين فرضيه ، از آزمون t مستقل براي مقايسه ميانگين نمره کل فعاليت فيزيکي در ميزان هوش هندسي دانش آموزان پايه ششم استفاده شد.
فرضيه اول : بين هوش بدني با هوش هندسي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر تهران رابطه ي معناداري وجود دارد.
فرضيه شماره (٢): بين فعاليت فيزيکي با هوش هندسي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهر تهران رابطه ي معناداري وجود دارد.
(2005) Thinking in Education (Cambridge university press) __ Mayer (1992).