چکیده:
از آنجا که رقابت در بازار محصول یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیمات مدیران و سرمایهگذاران به شمار میآید بنابراین از لحاظ تصمیمات درونسازمانی و برونسازمانی به عنوان یک مؤلفه بااهمیت در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی قابل مطالعه است. هدفمقاله حاضر، بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی میباشد. به این منظور 78 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش غربالگری جامعه آماری با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازهگیری سطح رقابت از شاخص هرفیندال-هیرشمن و برای اندازهگیری عدم تقارن اطلاعاتی از معیارهای شکاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام، اندازه شرکت، خطای پیشبینی سود و فرصتهای رشد استفاده گردید. پس از اطمینان از توانایی سنجش متغیر عدم تقارن اطلاعاتی توسط نشانگرهای مدنظر و همچنین برازش مناسب الگوی اندازهگیری و ساختاری پژوهش، نتایج نشان داد سطح رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی تأثیر معنیدار دارد؛ به عبارت دیگر، با افزایش سطح رقابت در بازار محصول، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش مییابد. نتایج پژوهش پیشنهاد میکند نهادهای قانونی در راستای تمرکززدایی و ایجاد مکانیزمهایی برای فراهم نمودن محیط رقابتی گام بردارند تا زمینهساز افشای مناسب اطلاعات توسط شرکتها شده و از این طریق عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه کمرنگو امنیت سرمایهگذاران و جلب اعتماد آنها به بازار سرمایه افزایش یابد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اينکه در محيط هاي رقابتي، مشارکت کنندگان و فعالان در بازار افزايش مييابد در نتيجه قابليت مقايسه اطلاعات و شفافيت اطلاعات افزايش مييابد زيرا اولا اطلاعات مشابه و قابل مقايسه را ميتوان از ساير مشارکت کنندگان بازار به دست آورد دوم اينکه در محيط هاي رقابتي، الزام و تمايل شرکت ها به افشاي اطلاعات بيشتر به دليل حفظ و تداوم حيات موسسه افزايش مي - يابد بنابراين انتظار ميرود رقابت در بازار محصول با کاهش مسئله نمايندگي و کاهش تضاد منافع افراد درون سازماني و برون سازماني موجب کاهش خطر اخلاقي و انتخاب نادرست شده در نتيجه پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٥٠/ تابستان ١٤٠٠ عدم تقارن اطلاعاتي کاهش قابل توجهي داشته باشد.
(2011), "When Does Information Asymmetry Affect the Cost of Capital?", Journal of Accounting Research, Vol. 49(1), PP.
(1999), "Information Asymmetry, Valuation, & the Corporate Spin-off Decision", Journal of Financial Economics, 53(1), PP.
41) Venky Nagar, Jordan Schoenfeld, Laura Wellman, (2018), “The Effect of Economic Policy Uncertainty on Investor Information Asymmetry and Management Disclosures”, Journal of Accounting and Economics.
16Darrough & Stoughton 17Shleifer&Vishny 18Atkins et al.
19Holden &Subrahmanyam 20Inside information 21Giroud& Mueller 22 Kyle 23 Market Markers 24 Easley and O’Hara 25Foster &Viswanathan.
38MIMIC: Multiple Indicators and Multiple Causes 39 Path Analysis پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٥٠/ تابستان ١٤٠٠ 40Conformity Factor Analysis 41 Measurement Model 42 Structural model 43 Cause-and-Effect 44Cormier 45 Venkatesh and Chiang 46 Krishnaswami and Subramaniam 47 Zhang 48Tobin’s Q 49Herfindahl-Hirschman index 50Leary& Roberts 51Gao, W.