چکیده:
مقدمه: محققان مهمترین عامل در توسعه گردشگری سلامت را چگونگی نگرش گردشگران به مقصد میدانند. از طرفی بازاریابی الکترونیک میتواند موجب ایجاد اعتبار و خوشنامی و همچنین خلق تصویر مطلوب در ذهن افراد شود. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر بازاریابی الکترونیک در ارتقای برند مقاصد گردشگری سلامت میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. ابتدا عوامل موثر براساس مرور متون شناسایی شده و به تایید شامل 15 نفر از خبرگان حوزهی گردشگری سلامت رسید. سپس پرسشنامهای ماتریسی تهیه و در اختیار 173 نفر از گردشگران سلامت قرار گرفت و دادهها با استفاده از ابزارها و تکنیکهای نگاشتشناختی فازی تحلیل و مدل توسط شبکههای اجتماعی ترسیم شد.
یافتهها: عوامل تبلیغات کلامی کاربران، طراحی وبسایتها با محتوای مناسب و مدیریت دانش و تخصص به ترتیب با مقدار 21/3، 18/15 و 17/6 نسبت به سایر عوامل از مرکزیت بیشتری برخوردار است و در نتیجه به این عوامل باید توجه بیشتری نمود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که 13 عامل موثر بر بازاریابی الکترونیک در ارتقای برند مقاصد گردشگری سلامت به ترتیب اولویت شامل تبلیغات کلامی کاربران، طراحی وبسایتها با محتوای مناسب، مدیریت دانش و تخصص، آگاهیبخشی و اطلاعرسانی در مورد مقاصد گردشگری سلامت، تصویر ذهنی گردشگران از مقصد، زیرساخت فناوری، ایجاد حس اعتماد و اطمینان به گردشگران، میزان وفاداری گردشگران به مقصد، برقراری تعامل و ارتباط، نوآوری در ارائه خدمات، استفاده از ویدئوهای آموزشی در محیط وب، عوامل سازمانی، عوامل محیطی میباشند.
credibility and reputation as well as create a good image in people's minds. The purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting e-marketing in promoting the brand of health touri Method: data collection. The effective factors were identified by 15 experts in the field of health tourism. Then, matrix questionnaires were prepared and provided to 173 health tourists and the data were analyzed and modeled by social networks using fuzzy mapping tools and techniques. Results: The factors of verbal advertising of users, design of websites with appropriate content and management of knowledge and expertise with the amount of 21.3, 18.15 and 17.6, respectively, are more central than other factors and as a result these factors should be paid more attention. Conclusion: The results indicate that 13 factors affecting e-marketing in promoting the brand of health tourism destinations in order of priority include verbal advertising of users, design of websites with appropriate content, knowledge and expertise management, awareness and Information about health tourism destinations, tourists 'mental image of the destination, technology infrastructure, creating a sense of trust and communication, service delivery innovation, use of educational videos on the web, Organizational factors are environmental factors.