چکیده:
از دیرباز خدمت و خدمتگزاری به هم نوعان، دارای ارزش و ارج والایی بوده و شاید قریب به یقین بتوان گفت ارزشمندی و حسن فعلی و فاعلی خدمت به هم نوع امری فطری و همزاد با بشر است. در اسلام، خدمت به خلق مقدمه قرب الهی، ملاک ارزشمندی انسان و مهمترین ویژگی انسان مؤمن تلقی شده است. اما این مهم زمانی مقبول درگاه احدیت و ارزشمند شمرده میشود که فرد، عمل خود را خالصانه و تنها به منظور کسب رضای الهی انجام داده باشد. با این وصف هدف از این پژوهش، بررسی ویژگیها و انواع خدمت به دیگران در نامه امام صادق(ع) و تأثیر آن در مدیریت اسلامی میباشد. اهمیت تحقیق حاضر بر آن است که مدیریت اسلامی را در منابع دینی با رویکرد اثر پذیری از معنویات مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. نتایج ویافته های به دست آمده ازآن نشان میدهدکه ویژگیها و روشهای خدمت به دیگران و نتیجه آن در قالب 18 مقوله قابل یاد آوری است. زیر مقولههای آن از حدیث مورد نظر 91 مورد به دست آمده است و تأثیر آن در مدیریت اسلامی در چهار مورد: وجدان، تقوا، دین مداری و در معرض دید بودن، ذکر شده که نشان دهنده این مطلب میباشد که «خدمت در مدیریت اسلامی یک تکلیف است».
خلاصه ماشینی:
درک خدمت به هم - نوعان به عنوان يک وظيفه ديني چه تأثير در مديريت اسلامي دارد؟ مفهوم خدمت به ديگران اگر شخصي وظايف خود را به بهترين وجه ممکن انجام داده و تمام توان خويش را درجهت رفع مشکلات مردم به کار گرفت و در اين راه ، از انجام هيچ عمل شايسته اي دريغ نکرد نام خدمتگزار بر او زيبنده و شايسته خواهد بود.
در تحليل داده - ها ابتدا ابعاد خدمت رساني به ديگران و نتيجه فهم آن به عنوان متغير مستقل در منـابع مختلف مورد بررسي قرار گرفته و استخراج شده ، سپس هر يک از اين مقوله هاي بـه دست آمده در حديث مورد نظر از امام صادق (ع ) مورد کاوي شد و به صـورت عـام زير مقوله ها به دست آمده ، و در مرحله آخر يافته ها تجميع شده و تحليل کمـي شـده است .
جدول (٢) اثرات مديريتي با بررسي ويژگيها و روش هاي فهم خدمت به ديگران ، در روايت مذکور و به دست آمدن مطالب قابل توجه در اين زمينه ، ميتوان نتيجه گرفت که اگر کسي به مفهوم خدمت با چارچوب بيان شده معتقد باشد اثرات آن در مديريت اسلامي به صورت بيدار شدن وجدان ، توجه به تقوي، دين مداري و در معرض ديد بودن ظاهر خواهد شد، که در نهايت فرد به توانايي ميرسد تا وظيفه خود در سازمان را به عنوان يک تکليف نهادينه نمايد.