Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به بازار کتاب و نشر

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 29 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، کتابفروش، فروش، قیمت، بازار، قیمت‌گذاری، نشر، تیراژ، فرهنگی، بازار کتاب و نشر

خلاصه ماشینی:

"ما همیشه می‌گفتیم که اگر توزیع وجود داشته باشد، حتما به فروش کتاب اضافه خواهند شد و همه‌اش منتظر بودیم که شرکتهایی- تعاونی و غیر تعاونی به وجود بیاید که کتاب را-چه در تهران و چه در شهرستانها راحت‌تر به کتابفروشیها ببرند و این مشکل را واقعا نمی‌توانستیم حل بکنیم، ولی بعد وقتی خودمان را با بعضی از کسبهای دیگر مقایسه می‌کردیم، خوب می‌دیدیم در کسبهای دیگر چون کار وسیع است و پولی که دست به دست می‌شود خیلی زیاد است، ارزش دارد که یک شبکه توزیع وجود داشته باشد، بنابراین مسئله آنها حل شده و حالا هم می‌بینیم که بعد از انقلاب که کار کتاب جدی و بزرگ شده، خواه ناخواه خودش دارد شبکه‌های توزیعش را به وجود می‌آورد. البته آن نوع کتابها دیگر دیده نمی‌شود اما از نوعی که ذکر کردیم، که صورت ظاهری نسبتا خوبی هم دارد، در همه جا هست و اینها کتابهایی هستند که نام و عنوان کتاب اصلی را دارند ولی با متنی دستکاری شده و مغلوط و به رغم قیمت‌گذاری وزارت ارشاد، در کنار خیابانها با 40 الی 50%تخفیف به فروش می‌رسند و تازه برای ناشران آنها سودآور نیز هستند!چون ناشران اینگونه کتابها برای حروفچینی آن خرجی نکرده و اگر هم کرده‌اند، طوری بوده که به نازلترین نوع چاپ بسنده کرده و گاهی حتی به رونویس کننده هم پولی نپرداخته‌اند."

صفحه:
از 29 تا 34