چکیده:
بازارهای هفتگی از گذشتههای دور تاکنون به عنوان مراکزی برای انجام مبادلات ضروری و مورد نیاز، به حیات خود ادامه دادهاند. شاید این ادعا که بازارهای هفتگی برجای مانده، به شکل اولیه بازارها در جوامع ابتدایی بشر هستند که تاکنون نیز کارکردهای خود را حفظ کردهاند و در اقتصاد جوامع نقش دارند، ادعایی درخور توجه باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر، ارزیابی اثرات بازار هفتگی ملکان بر پایداری اقتصادی سکونتگاههای روستایی است. نوع تحقیق، کاربردی، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روشهای گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی (مشاهده، مصاحبه و پرسش نامه) است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی و به شیوه تحلیل مولفههای اصلی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان بهره بردار دهستان مرحمت آباد شمالی هستند. بنابر سر شماری عمومی کشاورزی در سال 1382، کشاورزان بهره بردار این دهستان در این سال 1503 نفر بودهاند که به عنوان حجم نمونه، تعداد 266 کشاورز از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد شنبه بازار ملکان تاثیرات مختلفی در اقتصاد روستایی محدوده مورد مطالعه داشته است. بیشترین اثرات آن ایجاد انگیزه خرید بین کشاورزان (به دلیل ارزان بودن کالاها و خدمات)، فروش مستقیم محصولات توسط کشاورزان به مصرف کنندگان، افزایش مشاغلی مانند چوبداری، دست فروشی، پیله وری (چرچی) و مغازههای سر راهی و نیز افزایش درآمد کشاورزان با توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی بوده است.
Economic and Economic structures important factorin fluencing in the Manufacturing, Shaping and Development people living space. In the approach geography Is very important Production trend, Transport, Interchange, Changing shape and consumption Products Required people, Risedesire, Spirit,The beliefsand behavior. Weekly market from the distant past Hitherto As center for doing necessary Interchange Require,Continue to own life. Probably this claims that Weekly market Remainder Of the market first Forms in the Human primitives ocietiesthat so far maintain Self Function and Plays in the Economy of communities – Claims appropriateand trustworthy. Purpose from study Assessment effects Weekly market Malekan on the economic sustainable Habitat rural. Type of research Applied, method research Descriptive – analytical, information collection bylibrary and information Plaza (Observation, interviews, and questionnaires) and Analysis of information using from Factor Analysis and Principal components analysis. Statistical Society research Exploiter farmers Villages Marhamat Abad shomali. According General Censusof Agriculture In the year 1382, Exploiter farmers this village Intheyear Equal 1503 Exploiter farmers that Number 266 farmer Through the Cochran formula was selected As the Sample volume. The results showed that Saturday Market effect Different in the Economic village regionCase study So that Mosteffects Motivation buy between Agriculture Because Inexpensivecommodity and Services and Direct Salesproducts by Agriculture To Consumer Also In creasing obs As Drover, peddler, Charchy and Shopthe way and also Increasing Income Agriculture According to the In creasing crops Agriculture