چکیده:
موضوع دانش فقه، فعل مکلف است. مکلف گاهی فرد، گاهی جامعه، یا حتی دولت)حکومت( است. دقیقا
خاستگاه رسانه روی یکی ازین موارد است. دانش فقه، برای سه سنخ ازموضوعات، احکام وضع می نماید:
موضوعات اجتماعی از حیث ذات، موضوعات اجتماعی از حیث تأثیر بالقوه وموضوعات اجتماعی ازحیث تأثیر
بالفعل. رسانه در این ردیف سوم قرار میگیرد.
ازاین رو با توجه به توسعه و گسترش ارتباطات به واسطه فناوری اطلاعات در معادلات اقتصادی، سیاسی،
اجتماعی، بین المللی، فرهنگی ودینی اثر خود رابالای همه پدبده های فوق می گذارد. نگرش ما به دین،
مانند ( » فقه رسانه « وتأثیرات بالفعل رسانه، گاه آرام وگاه تند وشگرف ما را وا می دارد که ادبیاتی تحت عنوان
فقه روزه، وفقه زکات( پدیدآید و در قسمت رسانه، هرسه بعد احکام فقهی یاد شده را پیمود.
هدف از راه اندازی فقه رسانه در جامعه اسلامی اینست که از اصول رسانه های غربی بی نیاز سازد وساختار
رسانه ها منطبق بردین را خود مسلمانان بر دست گیرند وازضرر فرهنگ بیگانگان در امان خواهند ماند و
ازطرف دیگرمسلمانان، پیام دین را بر مبنای ارزش های اسلامی در رسانه های همگانی، بویژه رادیو، تلویزیون
ومطبوعات در برنامه های هماهنگ با تصویرها والگوهای دینی، تولید وپخش نمایند.
آیاممکن است در پهلوی سایربخش های فقه, فقه رسانه به غنامندی این دانش بیافزاید؟
روش گرد آوری داده های این مقاله بهره گیری از مطالعات ویافته های مرتبطی است که تا اکنون منتشر
شده است؛ همچنین این پژوهش بابهره گیری ازروش توصیفی- تحلیلی وبا استفاده ازمنابع کتابخانه ای
واینترنتی انجام شده است.
در این اثر، تلاش شده است مطالب منتخب به گونه ای مرتبط ویکپارچه کناریکدیگر قرار گیرند وتا حد
امکان، انسجام محتوایی، منطقی و شکلی داشته باشند.
تعریف و توصیف فقه رسانه؛ دلایل اهمیت رسانه؛ ویژگی ها و شاخصهای فقه رسانه؛ بررسی موضوعات و
احکام فقهی در عرصه رسانه از جمله مباحث عمده این مقاله است که از منظر فقهی مورد بحث و بررسی قرار
گرفته اند.در مجموع یافته های مهم این تحقیق تبین فعالیت های رسانه ای، بیان باید ها ونباید ها بابهره
گیری ازآیات وروایات وروی کرد فقهاء نسبت به رسانه ها دیداری وشنیداری است