چکیده:
بی تردید توجه به پژوهش، با میزان گسترش روحیه پژوهشی ارتباط عمیق دارد. تعلیم و تربیت موثر
وکارآمد، تعلیم و تربیتی است که مهارت های چگونه یاد گرفتن و کشف مجهول را در اختیار دانش
آموزان قرار میدهد. روش تدریس و یادگیری یکی از مهمترین راهبردهای انتقال دانش و محتوا به دیگران
است. با انتخاب یک روش تدریس متناسب با یک موضوع خاص می توان یادگیری دانش آموز را نسبت
به آن موضوع بالا برد. الگوی تدریس از یک پشتوانه نظری یا فلسفه برخوردار است و همچنین دربردارنده
مراحل ویژهای از تدریس است که برای دست یابی به نتایج مطلوب طراحی شده است. هدف این مقاله
بررسی ارتباط چهار خانواده از الگوهای تدریس شامل: خانواده الگوهای تدریس اجتماعی، الگوهای
پردازش اطلاعات، خانواده الگوهای انفردی و سیستم های رفتاری است. این مقاله با استنباط از نظریه ها و
رویکردهای متنوعی که در زمینه نظریه های یادگیری و الگوها و شیوه های تدریس وجود دارد،
کوشش دارد تا تبیین تازه ای، از الگوهای برتر تدریس را ارائه داده و به طور ویژه، ارتباط چهار الگوی
پژوهشی را مورد بررسی قرار دهد. نتیجه این تحقیق نشان داد که یادگیری ترکیبی و الگوی تدریس یک
طرح کلی است که دانش آموزان را در امر یادگیری انواع دانش ها، نگرش ها و مهارت ها یاری می دهد. و
نیز چهار خانواده از الگوهای تدریس فوق که در دوران جدید پژوهش های آموزشی تدوین شده، نسبت
به پرورش تفکر منطقی و پژوهشی و رشد قوه قضاوت فراگیران خنثی عمل نمی نمایند. این تحقیق با
استفاده از منابع و اسنادکتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی به این موضوع پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
هدف هاي جزئي يا رفتاري احساس مسئوليت در هر فرد، همکاري و ياري رساندن به ديگران ، اعتماد به نفس در دانش آموزان ، احساس تعلق به گروه ، جلوگيري از انزوا طلبي هدف هاي عاطفي سازگار شدن هدف هاي درس با هدف هاي اجتماعي، رشد خلاقيت (فکري - حرکتي- اجتماعي – عاطفي) ٤٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره بيست و ششم ، تابستان ١٤٠٠ * * * * * مراحل اجراي الگوي همياري ١- مسئله ٢- دعوت به فکر کردن (به ياد آوردن ) ٣- دعوت به مکتوب کردن افکار خود به طور انفرادي ٤- بحث وتبادل نظر چند نفره ٥- ارائه فعاليت هاي يادگيري گروهي توسط يک نفر ٦- نقد و بررسي و ارزشيابي توسط ساير گروه ها ٧- ارزشيابي معلم از فعاليت هاي ساير گروهها ٨- جمع بندي و نتيجه گيري توسط معلم الگوي پيش سازمان دهنده اين الگو باعث يادگيري با معنا در دانش آموزان ميشود و در آن معلم ، همواره مطالب يادگيري را به سازمان دهندگان ارتباط ميدهد و به دانش آموزان کمک ميکند تا مطالب جديد را از مطالب قبلي تميز دهند.