چکیده:
زمینه: واقعیتدرمانی نوعی رواندرمانی است که در آن سعی میشود با توجّه به مفاهیم واقعیّت، مسئولیت و امور درست و نادرست در زندگی فرد، به رفع مشکلات او کمک شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی بر تابآوری و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان با کمتوانی هوشی شهر سوسنگرد بود.
روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمام مادران کودکان با کمتوانی هوشی شهر سوسنگرد بود که از این جامعه، نمونهای به حجم 30 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه قرار داده شد. گروه آزمایشی، آموزش واقعیتدرمانی را هفتگی (10 جلسۀ 90 دقیقهای) دریافت کردند؛ در حالی که گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ تابآوری کانر و دیویدسون و پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از تفاوت معنادار بین دو گروه در نمرات تابآوری و بهزیستی روانشناختی بود. نتایج نشان داد آموزش واقعیتدرمانی موجب افزایش تابآوری و بهزیستی روانشناختی در مادران گروه آزمایش شده است (001/0 p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان از آموزش واقعیتدرمانی در حکم روشی مؤثر در افزایش تابآوری و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان با کمتوانی هوشی در مداخلههای درمانی و بالینی استفاده کرد.
Background: Reality therapy is a kind of psychotherapy in which it is tried to help to resolve problems with respect to the concepts of reality, the proper and incorrect responsibility of onechr('39')s life. In this way, people who need psycho social help are helped by defining human nature, determining behavioral rules and designing the treatment process.
Objectives: The present study aimed to investigating the effect of using group reality therapy on resilience and psychological well-being in mothers of children with intellectually disabilities in Sosangerd. Method: The research design was quasi-experimental with pre-test and posttest and control groups. The statistical population of this study included all the Mothers of children with intellectually disabilities in Sosangerd. 30 mothers of children with intellectually disabilities were selected through convenience sampling method, and then they were put into two experimental and control groups. Data were gathered using Conner and Davidson Resilience Questionnaire and Reef Psychological Well-Being Questionnaire. Reality therapy was performed in 8 sessions in the experimental group. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: The results indicated the effectiveness of experimental treatment on the increase resilience and psychological well-being the mothers in the experimental group. Conclusion: Hence, this method is effective and useful to improve the mental health of these mothers.