چکیده:
امروزه تحولات سریع فضای کسب و کار، دگرگونی سریع بازارها و افزایش رقابتپذیری باعث توجه بیش از پیش سازمانها به برنامهریزی و مدیریت استراتژیک شده است. در این میان سازمانها نیازمند یک نظام مدیریت دقیق برای انتخاب و جهتدهی اهداف واحدها، در یک راستای مشترک و انتخاب مسیر بهینه میباشند. کارت امتیازی متوازن یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد مدیریت استراتژیک بر پایه چشمانداز و اهداف کلان سازمان و با هدف رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد ارزش در بلندمدت شناخته شده است. نقشه استراتژی یکی از پایههای اساسی موفقیت کارت امتیازی متوازن محسوب میشود البته دارای نقاط ضعفی است، برای مثال راهکار مشخصی برای شناسایی شاخصهای کلیدی و روابط میان آنها ارائه نمیکند و همچنین روابط علی در نقشه استراتژی یک طرفه است. ازاینرو نگاشت ادراکی فازی روشی کارآمد برای شناسایی پدیدهها و روابط میان آنهاست که میتواند در فرآیند توسعه کارت امتیازی متوازن مفید باشد و به مدیران اطمینان بیشتری در تدوین نقشه استراتژی بدهد. انتخاب شاخصها و مسیر بهینه شرکت یک مسئله دشوار برای مدیران است زیرا هر مدیر با تمرکز بر شاخصهای واحد خویش مسیر بهینه شرکت را انتخاب میکند که ممکن است بهترین مسیر نباشد. هدف از این تحقیق در همین راستا ایجاد یک مدل برای انتخاب شاخصهای حیاتی هر واحد با نظر مدیر استراتژیک و خبرگان بخشهای مختلف شرکت و انتخاب مسیر بهینه برای کسب سود بهینه میباشد. در این پژوهش معیارهای موثر بر سود بهینه در شرکت سهامی قند تربتحیدریه، از طریق مشاهده، مطالعه، مصاحبه با کارشناسان و تهیه پرسشنامه، و درنهایت پس از مصاحبه با کارشناسان هفده معیار حیاتی مشخص شد. سپس با اولویتبندی معیارهای حیاتی با نظر خبرگان در ابعاد کارت امتیازی متوازن با توجه به محدودیتهای نقشه استراتژی از نقشه شناخت فازی برای انتخاب مسیر بهینه و شاخصهای حیاتی اولویتدار استفاده میکنیم.
خلاصه ماشینی:
روابط علت و معلولی بین پیشایندها و پیامدهای عوامل استراتژیک با رویکرد کارت امتیازی متوازن با روش نقشه شناخت فازی حسین عسگری کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مالی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران چکیده امروزه تحولات سریع فضای کسب و کار، دگرگونی سریع بازارها و افزایش رقابتپذیری باعث توجه بیش از پیش سازمانها به برنامهریزی و مدیریت استراتژیک شده است.
استفاده از نقشه شناخت فازی باعث میشود که ما روابط علت ومعلولی میان اهداف استراتژیک را براساس درجه و میزان تأثير گذاری و تأثير پذیری بسنجیم و از روابط علی یک طرفه و یا روابط ریاضی کلاسیک (منطق صفر ویک، سفید یا سیاه، منطق ارسطویی) فراتر برویم و اهداف استراتژیک را با درجه دقیق تأثير گذاری و تأثير پذیری در ابعاد مختلف کارت امتیازی متوازن بدست آوریم که این امر باعث میشود دقیق ترین مسیر رسیدن به هدف (اثربخشی) بدست آید و از هدر رفت منابع و موازی کاری (کارایی) جلوگیری شود.
هدف ما در این پژوهش بررسی روابط علت و معلولی بین پیشایندها و پیامدهای عوامل استراتژیک با رویکرد کارت امتیازی متوازن با روش نقشه شناخت فازی است.
در این تحقیق در مرحله اول با مطالعه کتابخانه ای جستجو در سایتهای معتبر علمی و بررسی متون علمی موجود درخصوص معیارها و شاخصهای کلی و حیاتی شرکت مورد نظر و همچنین تکنیک رتبهبندی FCM و ایجاد نقشه شناخت فازی، ادبیات پژوهش گردآوری شده، سپس با توجه به ادبیات پژوهش و بررسی وضعیت شرکت و مصاحبه با مدیر استراتژیک شرکت مسیرهای بهینه رسیدن به هدف به دست آمده است.