چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف پیشبینی خودکارآمدی براساس خلاقیت و رشد اجتماعی نوجوانان 12 تا 15 ساله شهر تهران انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری شامل نوجوانان 12 تا 15 سال ساکن منطقه ۳ شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 میباشند. که از بین آنها 181 نفر با روش نمونهگیری دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی شرر (1982)، پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و رشد اجتماعی وایلند (1953) استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیر خلاقیت و رشد اجتماعی میتواند خودکارامدی نوجوانان را پیشبینی نماید. بین خودکارآمدی با خلاقیت و رشد اجتماعی نوجوانان همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین بین رشد اجتماعی و خلاقیت نوجوانان نیز همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد (05/≥P). بنابراین نتیجه گرفته میشود که خلاقیت و رشد اجتماعی نوجوانان بر خودکارامدی آنها تاثیر میگذارد.
خلاصه ماشینی:
, Weber, Paliwal, Gard, & Petzschner, 8 .
ب با توجه به مطالب فوق پژوهش حاضر در پي پاسخگويي به اين سوال است که آيا ميتوان خودکارآمدي را براساس خلاقيت و رشد اجتماعي در نوجوانان ١٢ تا ١٥ سال شهر تهران پيش بيني کرد؟ 1 .
يافته ديگر پژوهش در بررسي رابطه بين خودکارآمدي و خلاقيت نوجوانان ١٢ تا ١٥ سال شهر تهران نتايج نشان داد ضريب همبستگي محاسبه شده (٠/٣٠٦ =م r) در سطح احتمال ٩٩ درصد با درجه آزادي ١٧٩=df از ضريب همبستگي جدول بحراني (٠/٢٥٤=ب r) بزرگتر است ؛ بنابراين خودکارآمدي و خلاقيت نوجوانان همبستگي مثبت و معني دار وجود دارد.
نتايج بررسي رابطه بين خودکارآمدي و رشد اجتماعي نوجوانان ١٢ تا ١٥ سال شهر تهران نشان داد ضريب همبستگي محاسبه شده (٠/٣٢٢ =م r) در سطح احتمال ٩٩ درصد با درجه آزادي ١٧٩=df از ضريب همبستگي جدول بحراني (٠/٢٥٤=ب r) بزرگتر است ؛ نتيجه ميگيريم که خودکارامدي و رشد اجتماعي همبستگي وجود دارد.
در نهايت يافته هاي حاصل از بررسي رابطه بين خلاقيت و رشد اجتماعي نوجوانان ١٢ تا ١٥ سال شهر تهران نتايج نشان داد ضريب همبستگي محاسبه شده (٠/٤٠٣ =م r) در سطح احتمال ٩٩ درصد با درجه آزادي ١٧٩=df از ضريب همبستگي جدول بحراني (٠/٢٥٤=ب r) بزرگتر است ؛ نتيجه مي گيريم که رشد اجتماعي و خلاقيت نوجوانان همبستگي مثبت و معني دار وجود دارد.