چکیده:
چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت تکواندوکاران نخبه، تصمیم گیری مربیان نقش بسزایی در موفقیت تکواندوکاران دارند. بر این اساس هدف از این پژوهش طراحی مدل استراتژی تصمیم گیری مربیان نخبه تکواندو ایران می باشد. روش پژوهش ترکیبی (کیفی، کمی)، توصیفی از نوع تحلیلی، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری کلیه مربیان نخبه تکواندو ایران که در سطح کشوری و جهانی حضور دارند، و تعداد نهایی آن ها 100 (60 نفر مرد و 40 نفر زن) می باشند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و معادلات ساختاری نشان داد که مولفه های استراتژی تصمیم گیری مربیان را استقلال، منطقی، احساسی، تحمل مخاطره و جهت دهی تشکیل می دهند. همچنین بیشترین تأثیر استراتژی تصمیم گیری مربیان بر مولفه منطقی بود. پرسشنامۀ طراحی شده در این مطالعه می تواند ابزاری مناسب برای مربیان تکواندو باشد، تا بتوانند به بالا بردن سطح ورزشی تکواندو کاران کمک بسزایی داشته باشند.
Today, given the progress of elite taekwondo practitioners, coaching decisions play an important role in the success of taekwondo practitioners. Accordingly, the purpose of this study is to design a model for the decision-making strategy of Iran's elite taekwondo coaches. The combined research method (qualitative, quantitative) is a descriptive-analytical study in terms of practical purpose and field data collection. The statistical population of all elite taekwondo instructors in Iran who are participating in national and international competitions, and their final number is 100 (60 males and 40 females). The statistical sample was selected by total method. The results of exploratory factor analysis and structural equations showed that the components of coaching decision-making strategy are independence, logic, emotion, risk tolerance and orientation. Also, the greatest effect of coaches 'decision-making strategy was on the logical component and the least effect of coaches' decision-making strategy on the orientation component. Therefore, the decision of coaches should be logical, and it will have the greatest impact on the success of taekwondo practitioners. The questionnaire designed in this study can also be a good tool for taekwondo instructors, so that they can help to raise the level of sports of taekwondo practitioners