چکیده:
برنامهریزی کسب و کارهای گردشگری، یکی از مباحث مهم در عرصه توسعه گردشگری به شمار میرود. یکی از مهمترین چالشها در حوزه کسب و کارهای گردشگری، درجه تعاملات و روابط بین این کسب و کارها و کارآفرینان آنها است. این تعاملات میتواند در بخش منابع مالی، ارائه اطلاعات و مشاوره، معرفی گردشگران و غیره باشد. شهرستان خلخال با وجود سرمایههای گردشگری طبیعی و انسانی، از مناطق مهم گردشگری کشور به شمار میرود. به منظور برنامهریزی مطلوب گردشگری، ضرورت دارد تا موقعیت و قدرت هر یک از کسب و کارهای گردشگری، تاثیرگذاری و تعاملات آنها در شبکه گردشگری و در نهایت مدل توسعه این کسب و کارها تحلیل شود. بنابراین هدف اصلی پژوهش، تبیین روابط بین کسب و کارهای گردشگری، ارائه برنامه ریزی و مدل توسعه آن در ابعاد اطلاعات، تبادلات مالی، تبادل گردشگر و مدیریت گردشگری است. در این پژوهش با استفاده از دادههای کتابخانهای و میدانی و انتخاب نمونه آماری از صاحبان کسب و کارهای گردشگری در شهرستان خلخال به صورت تمام شماری، شبکه روابط بین کسب و کارها، بر پایه رویکرد شبکههای اجتماعی و استفاده از نرم افزار یوسینت تجزیه وتحلیل شده است. بر اساس نتایج نهایی پژوهش، میزان تراکم و تعاملات، تنها در بعد ارجاع و تبادلات گردشگری، نسبتاً مناسب بوده و در سایر ابعاد، سطح روابط، بسیار پایین است. در پایان به تناسب کارکرد هر کسب و کار، برنامههایی ارائه شده و سپس، مدل توسعه کسب و کارهای گردشگری بر پایه چهار بخش عوامل محرک، هدایت کننده، توسعه دهنده و حمایتی تدوین شده است.
خلاصه ماشینی:
تحليل و تبيين تعاملات و سنجش جايگاه و کارکرد و قدرت هر کسب و کار، از طريق تحليل تبادلات بين کسب و کارها در زمينه تبادلات مالي و اقتصادي، ارجاع و معرفي مسافر، تبادل اطلاعات ، ايده پردازي، تهيه مواد اوليه ، جذب مسافران و غيره ميباشد و بر اين اساس است که ميتوان برنامه ريزي منطقي و واقع گرايانه به منظور توسعه سيستم گردشگري انجام داد.
بنابراين هدف اصلي پژوهش ، تبيين تعاملات و روابط بين کسب و کارهاي گردشگري و کارآفرينان و سنجش جايگاه ، کارکرد و قدرت هر کسب و کار در شبکه کسب و کارهاي گردشگري شهرستان خلخال و ارائه برنامه هاي متناسب و مدل توسعه آن است .
اروجي (١٣٩٦) در پژوهشي در زمينه گردشگري روستايي شهرستان خور و بيابانک ، اقدام به سنجش تعاملات و روابط بين اقامتگاه هاي بوم گردي نموده است که بر اساس داده هاي اين پژوهش ، ميزان تعاملات و ارتباطات در طي ده سال چند برابر شده و پيوندها بيشتر شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (٢): گراف شبکه روابط بين کسب و کارهاي گردشگري شهرستان خلخال در بعد تبادلات مالي به منظور تحليل دقيق کسب و کارها، از شاخص مرکز – پيرامون استفاده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (٦): گروه بندي و خوشه بندي روابط بين کسب و کارهاي گردشگري شهرستان خلخال در بعد اطلاعات و مشاوره تعاملات کارآفرينان در بعد ارائه تبادلات گردشگر در اين بخش به نقش کسب و کارها به ارجاع و معرفي و هدايت گردشگران و مسافران به کسب و کارهاي ديگر پرداخته شده است .
Small tourism business networks and destination development.