چکیده:
هدف: بالندگی پژوهشی اعضای هیأت علمی به عنوان مکانیسم کیفیت بخشی به نیرویهای مولد علم، عملکرد و اثربخشی دانشگاه را ارتقاء بخشیده و نقش آن را به مثابه مجموعه متولی جنبههای مختلف جوامع برجسته میسازد. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای بالندگی پژوهشی به منظور طراحی مدل مفهومی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه بود. مواد و روشها: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بود و براساس رویکرد پدیدارشناسی انجام یافته است. جامعه پژوهش شامل تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه که سابقه فعالیت در پستهایی چون ریاست دانشکده، ریاست دانشگاه، مدیریت پژوهش دانشگاه و دانشکده، سردبیری مجله ISI یا مجله علمی- پژوهشی فعالیت داشتند. 20 نفر از جامعه پژوهش به عنوان نمونه از طریق نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی انتخاب شدند. این تعداد براساس اشباع نظری دادهها تعیین شدند. بدین معنی که نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که نظریهها و دیدگاههای جدیدتری توسط گروه نمونه مطرح نشد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه سازمانیافته بود که به صورت قیاسی پیاده شد. بدین معنی که ابتدا سؤالی کلی در ارتباط موضوع پژوهش پرسیده شد و سپس براساس دیدگاهها و پاسخهای مصاحبهشوندگان، سؤالات جرئیتری در راستای هدف پژوهش مطرح شد. دلیل استفاده از این نوع مصاحبه آن که بود که محقق با طرح سؤال باز درصدد بود تا بدون محدود کردن عقاید و نگرشهای مصاحبه شوندهها از دیدگاهها و نظرات آنها مطلع شود. برای حصول اطمینان از روایی پژوهش، اقدامات زیر انجام شد: تحلیل و بازبینی مقولهها کیفی توسط صاحبنظران و اساتید حوزه علوم انسانی در دانشگاه ارومیه، و روش بازخورد مشارکتکننده که ارائه تفسیرها و تحلیلها به مشارکت کنندگان برای اصلاح و ویرایش. ). شایان ذکر است که برای افزایش اعتبار یافتههای پژوهش، برخی نقل قولهای مستقیم از مشارکتکنندهها نیز در متن مقاله ارائه شده است.بحث و نتیجهگیری: تحلیل دادهها همزمان با مصاحبهها و استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. کارآمدترین نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی، نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیودی ای(Maxqda) نسخه 12 میباشد. برای کدگذاری مقولهها، ابتدا کدگذاری باز( کدگذاری آغازین و بدون محدودیت دادهها) در دستور کار قرار گرفته است. برای انجام این کدگذاری، متون( مصاحبههای پیاده شده و یادداشتهای میدانی) را خط به خط خوانده شده و پارهای از آنها را که بیانگر یک مقولهاند، در یک جای گرفته و مقولهها نامگذاری شدهاند. در مرحله بعد، کدها و مقولههای ساخته شده نزدیک به هم را با استفاده از روش کدگذاری محوری در هم ادغام شده و کدگذاری نهایی به شکل انتخابی و گزینشی استخراج شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که 76 کد باز شناسایی شده در این پژوهش در 18 دسته کد محوری قرار گرفت که عبارتند از دانش روششناسی، دانش تخصصی، دانش سازمانی. مهارتهای حرفهای پژوهش، مهارتهای مدیریتی، مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات. حقوق مشارکت کنندگان، حقوق مالکیت فکری، پرهیز از رابطهگرایی، عدم دستکاری در تحقیق. حس همکاری و مشارکت، مسؤولیتپذیری، اعتماد به اعضای گروه، تعهد به گروه، تقدم اهداف گروه بر اهداف فردی. روانشناختی و شناختی و نگرش. در نهایت مقولههای پژوهش حاضر بالندگی پژوهشی اعضای هیأت علمی در پنج بعد دانش، مهارت، اخلاق در پژوهش، ویژگیهای فردی، شایستگیهای پژوهش گروهی تحلیل و مدل نهایی ارائه شد.
Objective: The research Development of faculty members as a quality-enhancing mechanism for productive forces of science promotes the performance and effectiveness of the university and its role as a trustee of various aspects of prominent societies. Therefore, the aim of this study was to identify the dimensions and components of research Development in order to design a conceptual model among faculty members of Urmia University. Materials and Methods: This study was a qualitative study based on a phenomenological approach. The research community includes all faculty members of Urmia University who have worked in positions such as dean of the faculty, dean of the university, research director of the university and the faculty, editor of ISI magazine or scientific-research journal. Twenty people from the research community were selected as a sample by targeted snowball-based sampling. This number was determined based on the theoretical saturation of the data. This means that sampling continued until newer theories and theories were proposed by the sample group. The data collection tool was a semi-organized interview that was implemented comparatively. To ensure the validity of the research, the following measures were taken: analysis and review of qualitative categories by experts and professors in the field of humanities at Urmia University, and participatory feedback method to provide interpretations and analysis to participants to correct and edit. It is worth noting that in order to increase the validity of the research, some direct quotations from the contributors are also provided in the text of the article. Discussion and Conclusion: Data analysis was performed simultaneously with interviews and using three stages of open, central and selective coding. The most efficient quality data analysis software is the Maxqda 12 data quality analysis software. For coding categories, open coding (initial coding without data restriction) is first on the agenda. To do this coding, the texts (interviews and field notes) are read line by line, and some of them, which represent a category, are placed in one place and the categories are listed. .And. In the next step, the codes and categories made close to each other were merged using the central coding method and the final coding was extracted selectively and selectively. The results showed that 72 open codes identified in this study were included in 13 categories of core code, which include methodological knowledge, specialized knowledge, and organizational knowledge. Professional research skills, managerial skills, information and communication technology skills. Participants' rights, intellectual property rights, avoidance of relationship orientation, lack of manipulation in research. Psychological and cognitive and attitude. Finally, the present research topics were presented to the research Development of faculty members in four dimensions: knowledge, skills, research ethics, individual characteristics analysis and final model.