چکیده:
هدف: توانمندی های منشی یکی از موضوعات مهم در رشد و تحول مثبت کودکان و نوجوانان به حساب می آیند. هدف از مطالعهی کیفی حاضر، شناسایی توانمندیهای منشی خاصّ نوجوانان ایرانی بود. روش: جامعه ی آماری این پژوهش شامل متخصصان حوزه ی کودک و نوجوان و نوجوانان شهر تهران بود که به شیوه ی غیراحتمالی و به صورت داوطلبانه در این پژوهش وارد شدند. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و بحث در گروه های متمرکز استفاده شد. گروه متخصصان (شامل روانشناسان، مشاوران و معلمان) ده نفر بود. گروه نوجوانان شامل دو گروه از نوجوانان کلاس نهمی (هفت دختر، شش پسر، میانگین سنی نوجوانان: 5/14سال) بود. دادهها با روش تحلیل محتوا (محتوا محور)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: متخصصان صفاتی مثبت مانند "زود یاد گرفتن مطالب"، "وفاداری" و "رازداری" را به عنوان ویژگیهای خاص نوجوانان ایرانی برشمردند. در گروه نوجوانان، "حیا"، "غیرت" و "عفت" به عنوان توانمندیهای خاص نوجوانان ایرانی مطرح شدند. نتیجه گیری: ویژگیهای مطرح شده توسط متخصصان، نمی توانند به عنوان توانمندی منشی در نظر گرفته شوند؛ زیرا ملاکهای ده گانه ی توانمندی منشی را ندارند؛ اما ویژگی های مطرح شده توسط نوجوانان ایرانی، یعنی "حیا"، "غیرت" و "عفت" برخی از این ملاکها را دارا هستند و می توان اضافه شدن آنها به مجموعهی 24تایی توانمندیهای منشی را پیشنهاد داد. این یافتهها در زمینه ی فرهنگ ایرانی مورد بحث قرار گرفتند.
Aim: Character strengths are one of the important issues in positive youth development. The purpose of this qualitative study was to investigate the special character strengths of Iranian adolescents. Method: The statistical population of the study consisted of child and adolescent’s specialists and adolescents of Tehran city who were entered this study non-randomly and voluntarily. The specialist group (including psychologists, counselors, and teachers) was ten people. Adolescents consisted of two groups of nine-grade students (seven girls, six boys, M age:14/5 years old). Data were analyzed using the content analysis method (concept-driven). Results: Specialists uttered positive traits such as “learning fast”, “loyalty”, and “keeping secrets” as Iranian adolescents’ specific character strengths. In the adolescents' group “purity”, “qeirat/gheirat”, and “chastity” were declared as special strengths of Iranian youths. Conclusion: Characteristics mentioned by specialists can’t be considered as character strengths because they don’t have the ten criteria of the character strength but characteristics mentioned by adolescents such as modesty/inhibition, zeal, and chastity have some of these criteria and the addition of these traits to the 24 character strengths could be offered. These findings were discussed in the context of Iranian culture.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: ويژگيهاي مطرح شده توسط متخصصان ، نميتوانند به عنوان توانمندي منشي در نظر گرفته شوند؛ زيرا ملاکهاي ده گانۀ توانمندي منشي را ندارند؛ اما ويژگيهاي مطرح شده توسط نوجوانان ايراني، يعني "حيا"، "غيرت " و "عفت " برخي از اين ملاکها را دارا هستند و ميتوان اضافه شدن آن ها به مجموعۀ ٢٤تايي توانمنديهاي منشي را پيشنهاد داد.
بنابراين ، طبيعي است که در کنار شباهت هاي زيادي که انتظار ميرود در رابطه با ابعاد مختلف اين نظام طبقه بندي در جامعه ي ايراني ديده شود، تفاوت هايي نيز به دليل ويژگيهاي خاص جامعۀ ايراني، يافت شود که بررسي اين موضوع نياز به انجام پژوهش هاي بيشتر در اين زمينه دارد.
به طور مثال ، برخي از پژوهشگران معتقدند که اگرچه رشد شخصيت در دورة نوجواني، همواره يکي از دغدغه هاي مهم روان شناسان و متوليان امر آموزش بوده است ، با اين حال همچنان توافق نظر در رابطه با چگونگي تعريف و مطالعه ي شخصيت و ابعاد مختلف آن از جمله توانمنديهاي منشي وجود ندارد (مالي، ليا و ديمون ، ٢٠١٧).
در واقع ، پژوهشگران به دنبال يافتن پاسخ براي اين سؤال ها بودند که آيا از نظر متخصصان و همچنين نوجوانان ، توانمندي/هايي خاص نوجوانان ايراني وجود دارد/ند که در نظام طبقه بندي فضايل و توانمنديها ذکر نشده باشد/ند؟ در ادامه ، يافته هاي به دست آمده از گروه متخصصان و نوجوانان در دو بخش مجزا مورد بحث قرار ميگيرند.
Examining the link between character strengths and positive and negative mental health indicators in Iranian adolescents.