چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد غالب برنامۀ درسی در سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از منظر مربیان مراکز آموزش دولتی بر مبنای دستهبندی اسکایرو است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع تفاوت میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را نیز کلیۀ مربیان مراکز آموزش دولتی شهر تهران تشکیل میدهند که با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول تعیین حجم نمونۀ مورگان شامل 92 نفر از مربیان (41 زن و 51 مرد) میشوند و به عنوان نمونه مورد پژوهش در نظر گرفته شدهاند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامهای محققساخته است که بر اساس دستهبندی رویکردهای برنامۀ درسی اسکایرو (1992) طراحی شده است. روایی صوری و آلفای کرونباخ بهدست آمده (78 درصد) بیانگر روایی و پایایی ابزار پژوهش بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t تک متغیره و t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که مربیان در ابعادی چون اهداف، روش تدریس و سبک ارزشیابی بهصورت کلی به دو رویکرد علمی دانشگاهی و کارایی اجتماعی گرایش دارند. همچنین، مربیان مرد معتقدند که در تدوین استانداردها و برنامههای درسی مهارتآموزی، رویکرد کارایی اجتماعی به نسبت سایر رویکردها از اثربخشی بالاتری برخودار است.
The purpose of this article is examine the dominant approach in the curriculum of vocational education based on the classification Schiro. The methodology of the study is applied by purpose and differemce by data collection. The population of this research is all trainers of public Education centers in Tehran that 92 trainers (41 female and 51 male) selected by Using simple random sampling method. Research tool is reasercher-made questionnaire that proposed based on the classification of curriculum approaches Schiro (١٩٩٢). The face validity and Cronbachchr('39')s alpha (0.78) indicates the validity and reliability of the questionnaire. To analyze the data used one- sample T test, independent samples T test and ANOVA. The results show that trainers tend to academic approach and Social Performance approach in dimensions such as goals, teaching methods and evaluation methods. Also The male instructors believed that social performance approachis more effective than other approaches in standards and curriculum of training
خلاصه ماشینی:
سوال اصلي پژوهش؛ رویکرد غالب برنامه درسی از منظر مربيان مراكز آموزش دولتي شهر تهران كدام است؟ برای بررسی سوال موردنظر از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردیده است که نتیجه ی آن در جدول 4 ارائه شده است.
بدین ترتیب فرضیه صفر مبنی بر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین مبنا رد میشود و میتوان نتیجه گرفت که استفاده از این دو رویکرد در حد مطلوبی قرار دارد و بالاتر از متوسط است ولی توجه به دو رویکرد بازسازی اجتماعی و یادگیرنده محوری پایین تر از متوسط است و با توجه به میانگین های گزارش شده در جدول 4 مربيان ابتدا به رویکرد علمی دانشگاهی و سپس به رویکرد کارایی اجتماعی توجه دارند.
رویکرد غالب برنامه درسی از منظر مربيان مراكز آموزش دولتي شهر تهران در اهداف برنامه درسی به چه صورت است؟برای بررسی سوال مورد نظر از آزمون t تک نمونه ای براي هر يك از رويكردها استفاده گردیده است که نتیجه ی آن در جدول 6 ارائه شده است.
رویکرد غالب برنامه درسی از منظر مربيان مراكز آموزش دولتي شهر تهران در روش های تدریس كدام رويكرد است؟برای بررسی سوال مورد نظر از آزمون t تک نمونه ای براي هر يك از رويكردها استفاده گردیده است که نتیجه ی آن در جدول 8 ارائه شده است.
رویکرد غالب برنامه درسی از منظر مربيان مراكز آموزش دولتي شهر تهران در روش های ارزشیابی كدام رويكرد است؟برای بررسی سوال مورد نظر از آزمون t تک نمونه ای براي هر يك از رويكردها استفاده گردیده است که نتیجه ی آن در جدول 10 ارائه شده است.