چکیده:
با توسعه کاربردهای فنآوری اطلاعات و سامانههای هوشمند، امکانی برای فراگیران راهبری قطار فراهم شده است که بتوانند فرایند یادگیری و آموختن مهارتهای حرفهای را در فضای مجازی تجربه نمایند. شبیهسازهای آموزشی؛ در محیطهای مجازی به شبیهسازی شرایط عادی یا مخاطرهآمیز نظیر: بروز سوانح، حوادث ریلی و سایر اختلالات خطوط شبکه ریلی میپردازند. این پژوهش با هدف بررسی نقش استفاده از شبیهساز آموزشی در کیفیت یادگیری فراگیران راهبری قطار و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن در مراکز آموزشهای تخصصی صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری انجام شده است. در ادامه تحقیق نیز وضعیت موجود در بخش شبیهساز آموزشی مرکز آموزشهای تخصصی متروی تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است تا میزان سودمندی این ابزار در بهبود کیفیت تعیین گردد. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن متشکل از مدرسان، کادر آموزشی، مدیران و فراگیران مرکز آموزشهای تخصصی راهبری قطار در متروی تهران به تعداد 254 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 131 نفر تعیین شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و به صورت بسته پاسخ، جمع آوری و اطلاعات حاصل از آن نیز با استفاده از آزمون کای دو تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از شبیهساز آموزشی در بهبود کیفیت یادگیری فراگیران راهبری تاثیر مثبت دارد و توسعه استفاده از آن در سایر مراکز آموزش حرفهای در شهرهای مختلف کشور میتواند ارتقای سطح مهارتهای کاربردی راهبران قطار منجر شود.
The main purpose of this research is to investigate the effect of Technical and Vocational Training (TVT) on the empowerment of women (womenchr('39')s Center Numbers 7 of Ilam). The research type was descriptive and applied. The data gathering tool was a questionnaire. After designing its formal validity (based on the viewpoints of the scholars), its reliability (using Cronbachchr('39')s alpha coefficient of 94%) was measured and was provided to control group. The control group consisted of 100 trainees of 8 training courses and 86 samples were selected based on Morgan Table. Dual questionnaires containing 15 items for measuring competencies and 18 items for assessing the occupational and skill characteristics of female trainees were completed and analyzed. Based on the results, the training courses have played a moderate role in all indicators of ability. Factor analysis for the characteristics of the skills training sessions of the womenchr('39')s center introduced three factors: psychological effects, occupational and skill effects, competency and self-esteem with variance of 63.74. Based on the results of step by step regression, 6 independent variables have been introduced into the model that can account for 94.2% of the skill changes in female trainees in Ilam womenchr('39')s training centers.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با هدف بررسي نقش استفاده از شبيهساز آموزشي در کيفيت يادگيري فراگيران راهبري قطار و ارائه راهکارهايي براي بهبود آن در مراکز آموزشهاي تخصصي صنعت حمل و نقل ريلي درون شهري انجام شده است.
در اين جدول رتبه، ميانگين و اولويتبندي عوامل مؤثر بر بهبود کيفيت يادگيري فراگيران از طريق عامل درجه اهميت استفاده از شبيهساز آموزشي راهبري قطار براساس ارزيابي بهبود مستمر كيفيت يادگيري فراگيران نشان داده شده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شماره (4) ميانگين، انحراف معيار، رتبه ميانگين و اولويتبندي عوامل فرعي مؤثر بر عامل ارزيابي روند بهبود مستمر کيفيت در شبيهساز آموزشي راهبري قطار در تکنيک فوق فرض برابري رتبه ميانگين در عوامل سهگانه مرتبط با عوامل مرتبط با درجه اهميت استفاده از شبيهساز آموزشي راهبري قطار براساس ارزيابي بهبود مستمر كيفيت يادگيري فراگيران براساس شاخصهاي تعيين شده به محک آزمون گذاشته شده است در اينجا چون سطح معناداري کوچکتر از ميزان خطاست بنابراين در سطح اطمينان 95 درصد ميتوان اظهار نمود که رتبه ميانگين عوامل فرعي مؤثر بر بهبود کيفيت يادگيري از طريق شبيهساز آموزشي با هم برابر نيستند به عبارت ديگر برخي عوامل نسبت به عوامل ديگر از اهميت بيشتري برخوردار هستند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتايج اين آزمون مقدار سطح معناداري 0/000 به دست آمده است و به همين دليل ميتوان گفت در فاصله اطمينان 95 چون سطح معناداري کوچکتر از ميزان خطاست (0/000 جدول شماره (7) اولويتبندي متغيرهاي فرعي مؤثر بر عوامل مؤثر در طراحي "مشارکتي – تعاملي" ميان مربيان – فراگير – محتوا در فضاي "ياددهي – يادگيري" شبيهساز آموزشي راهبري قطار را نشان ميدهد.
Green, p (2009) “How driving simulator data quality can be improved”, University of Michigan transportation research institute (UMTRI), Human factor division , vol.
(2011) “Presence and Reflection in Training: Support for Learning to Improve Quality Decision-Making Skills under Time Limitations”, Cyber psychology and Behavior, vol.