چکیده:
زمینه و هدف: دوران دانشجویی، دورهای مهیج و پرچالش برای دانشجویان است. در طول این دوره کلیه دانشجویان به ویژه دانشجویان گروه علوم پزشکی به دلیل رویارویی با عوامل استرسزا و لزوم سازگاری مناسب باید از شادکامی بیشتری برخوردار باشند، لذا این مطالعه به پیشبینی شادکامی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر اساس جو اخلاقی بیمارستان، میزان استرس ادراکشده و عزت نفس پرداخته است.
مواد و روشها: این پژوهش مطالعهای توصیفی ـ همبستگی است که در سال تحصیلی 98-1397 انجام گرفت. تعداد 316 نفر از دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به روش سرشماری در آن شرکت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه بررسی جو اخلاقی بیمارستان Olson، مقیاس شادکامی Oxford، عزت نفس Rozenberg و مقیاس استرس ادراکشده Cohen استفاده شد. دادهها بعد از جمعآوری با استفاده از آمار توصیفی، آزمون پیرسون، اسپیرمن و رگرسیون خطی توسط نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در بررسی یافتهها بین جو اخلاقی بیمارستان (05/0p<، 151/0=r)، میزان استرس ادراکشده (001/0p<، 354/0-=r) و عزت نفس (001/0p<، 431/0=r) دانشجویان با میزان شادکامی آنها همسویی معناداری مشاهده گردید، به طوری که این سه متغیر توانستند 22 درصد از واریانس میزان شادکامی دانشجویان را پیشبینی نمایند (227/0=ADj.R2).
ملاحظات اخلاقی: این پژوهش با رعایت اصول هلسینکی، کسب اجازه از مشارکتکنندگان و پس از تایید کمیته اخلاق انجام گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه و اینکه شادکامی اساس نظام بهزیستی همگانی را در جوامع تشکیل میدهد و با پیامدهای مثبت مانند سلامت جسمی و روانی، عملکرد مطلوب، تولید و کارآفرینی همراه است. بنابراین باید برنامهریزیهایی جهت بهبود جو اخلاقی بیمارستانها، آموزش راهبردهای مقابلهای با استرس و افزایش عزت نفس دانشجویان انجام گیرد تا از این طریق بتوان میزان شادکامی را در دانشجویان علوم پزشکی افزایش داد.
Background and Aim: Being a student is an exciting and challenging time for
students. During this period, all students, especially students of Medical
Sciences, should be happier due to facing more stressors and the need for
proper adaptation. The aim of this study was to predict happiness based on
ethical climate, perceived stress and self-esteem in nursing and paramedical
students of Jahrom University of Medical Sciences.
Materials and Methods: This study was a correlational study conducted in
2018-19. 316 nursing and paramedical students participated in the census
method. In this study, Olson questionnaire to assess the ethical climate of
Hospital, Oxford Happiness Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale and Cohen's
Perceived Stress Scale were used. Data were analyzed by using descriptive
statistics, Pearson, Spearman and Eta tests and linear regression by SPSS 16
software.
Findings: In the study, a significant association was observed between the
hospital ethical climate (p<0/05, r=0/151), the perceived stress (p<0/001, r=-
0/354) and the students' self-esteem (p<0/001, r=0/431) with their happiness. So
that these three variables were able to predict 22% of the variance of students'
happiness (ADj.R2=0/227).
Ethical Considerations: This research was conducted according to the
principles of Helsinki, obtaining permission from the participants and after the
approval of the ethics committee.
Conclusion: According to the results of study and the fact that happiness forms
the basis of an public well-being in societies and has positive consequences
such as physical and mental health, favorable production performance and
entrepreneurship, so planning for improving the ethical climate of hospitals,
training in coping strategies with stress and increase the self-esteem of students
must be done to increase the happiness of medical students.