چکیده:
زمینه
نبود رهبران اخلاقی و تشدید رفتارهای غیراخلاقی از جدی ترین چالش هایی است که سازمان ها با آن روبرو هستند و لذا بررسی نقش رهبری در شکل گیری رفتارهای اخلاقی برجسته شده است. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی مهم ترین شاخص های رفتاری رهبران اخلاقی است که بتواند راهنمای پیاده سازی رهبری اخلاقی در سازمان باشد.
روش
این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و بر حسب نحوه ی گردآوری داده ها، از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری اول، خبرگان دانشگاهی و سازمانی با حجم نمونه ۱۵ نفر برای انجام مصاحبه (انتخاب با روش نمونه گیری هدف مند تا مرحله ی اشباع نظری) و ۳۷ نفر برای توزیع پرسش نامه (انتخاب با روش گلوله برفی) بود. جامعه آماری دوم، مدیران پایه، میانی و ارشد سازمان های دولتی استان اصفهان به تعداد ۲۰۰۰ نفر با حجم نمونه ۳۲۲ نفر (با استفاده از فرمول کوکران) که به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها توسط مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و بررسی متون و پرسش نامه گردآوری و برای تجزیه تحلیل آنها از آزمون رتبه بندی فریدمن، تحلیل همبستگی و تحلیل عاملی استفاده شد.
یافته ها
۱۰۱ شاخص به عنوان مهم ترین شاخص های رفتاری رهبران اخلاقی که در ۱۸ ویژگی کلیدی برای این رهبران دسته بندی شده اند، شناسایی و اولویت بندی شدند. نتایج در جامعه آماری مدیران سازمان های دولتی استان اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شد. براساس آزمون رتبه بندی فریدمن، ویژگی های انصاف و عدالت، صداقت و درست کاری، احترام، نوع دوستی، خدمت گذاری، ایفای نقش الگوی رفتارهای اخلاقی، خوش بینی و خیراندیشی، ثبات رفتاری و توصیه ها و رهنمودهای اخلاقی به ترتیب بالاترین اولویت را به خود اختصاص داده اند.
نتیجه گیری
در نتیجه این پژوهش، مهم ترین شاخص های رفتاری رهبران اخلاقی شناسایی شد که در ویژگی های کلیدی دسته بندی و اولویت بندی شده اند. این شاخص ها، راهنمای عملی پیاده سازی رهبری اخلاقی در سازمان بوده و به طور شفاف چهارچوب الگوی رفتاری رهبران را تعیین می کند.
Background
The lack of ethical leaders and the escalation of unethical behaviors is one of the most serious challenges that organizations face and therefore the study of the role of leadership in the formation of ethical behaviors has been highlighted. Therefore, the purpose of this study is to identify and prioritize the most important behavioral characteristics of ethical leaders that can guide the implementation of ethical leadership in the organization.
Method
This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The first statistical population was academic and organizational experts with a sample size of 15 people for interviews (selection by purposive sampling method up to the stage of theoretical saturation) and 37 people for distribution of questionnaires (selection by snowball method). The second statistical population was the basic, middle and senior managers of government organizations in Isfahan province with 2000 people with a sample size of 322 people (using Cochranchr('39')s formula) who were selected by cluster random sampling. Data were collected through library studies, interviews and review of texts and questionnaires, and Friedman ranking test, correlation analysis and factor analysis were used to analyze them.
Results
101 indicators were identified and prioritized as the most important behavioral indicators of ethical leaders, which are classified into 18 key characteristics for these leaders. The results were evaluated and confirmed in the statistical population of managers of government organizations in Isfahan province. According to Friedman ranking test, the characteristics of fairness and justice, honesty and integrity, respect, altruism, service, role model of moral behavior, optimism and benevolence, behavioral stability and moral advice and guidance are the highest priority.
Conclusion
As a result of this study, the most important behavioral characteristics of moral leaders were identified, which are categorized and prioritized in key characteristics. These indicators are a practical guide to the implementation of ethical leadership in the organization and clearly define the behavioral pattern of leaders.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی مهمترین شاخصهای رفتاری رهبران اخلاقی است که بتواند راهنمای پیادهسازی رهبری اخلاقی در سازمان باشد.
اهمیت انجام پژوهش حاضر این است که عملکرد سازمانها تحت تأثیر مستقیم جنبههای اخلاق حرفهای قرار دارد و رهبری اخلاقی عامل مهمی در موفقیت سازمان محسوب میشود.
بنابراین هدف این پژوهش ارائه یک نظریه جدید برای رهبری اخلاقی نیست؛ بلکه شناسایی و اولویتبندی مهمترین شاخصهای رفتاری و ویژگیهای کلیدی رهبران اخلاقی متناسب با فرهنگ ایرانی و مبتنی بر نظریههای موجود است.
جدول 4: نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول برای الگوی رهبری اخلاقی در حالت استاندارد و معنی داری (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5: نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول برای دو ویژگی (بهعنوان نمونه) در حالت استاندارد و معنیداری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث نتایج این پژوهش با نتایج بسیاری از مطالعات قبلی همخوانی داشته و ویژگیهای بهدست آمده برای رهبران اخلاقی، توسط بسیاری از محققان دیگر گزارش شده است.
ویژگی دیگر آن، اولویتبندی ویژگیها و شاخصهای رفتاری رهبران اخلاقی است که بیان میکند رهبر چه موضوعاتی را باید در اولویت توجه قرار دهد.
جدول 6: ویژگیهای مشترک (مستقیم/ضمنی) الگوی حاصل از پژوهش حاضر با سایر الگوها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجهگیری در نتیجه این پژوهش، تعداد 101 شاخص بهعنوان مهمترین شاخصهای رفتاری رهبران اخلاقی شناسایی که در 18 ویژگی کلیدی دستهبندی و اولویتبندی شدهاند.
Ethical leadership and its influence on social capital in public government organizations (case study: tehran documentation and property registration organization).