چکیده:
هدف این پژوهش، ارائه مدل پارادایمی بلوغ حکمرانی شرکتی خوب در صنعت بیمه ایران است. این مدل شامل شرایط علّی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدهای تحقق بلوغ حکمرانی شرکتی خوب است. مدیران ارشد شرکتهای بیمه فعال در حوزه حکمرانی دولتی در ایران شرکتکنندگان در این پژوهش هستند. پژوهش انجام شده از نوع کیفی- اکتشافی و روش استفاده شده در تحقیق نظریه داده بنیاد براساس رویکرد استراوس کوربین است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، پس از انجام مصاحبه، اشباع دادهها حاصل شده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختار یافته است که براساس یک پروتکل مصاحبه تهیه و اجرا شد. بهمنظور سنجش اعتبار، راهنمای مصاحبه برای صاحبنظران ارسال و از نظرات آنها استفاده شد. پیامدها و نتایج حاصل از مدل مفهومی پژوهش که در اثر تأثیرگذاری عوامل سهگانه بهدست آمد عبارت است از: تأمین منافع، اجرای قوانین عدالتمحور، پاسخگویی، رعایت اخلاق حرفهای، نظارت مؤثر و متمرکز، افزایش اعتماد، رشد توانگری و پرتفوی، استفاده از فنّاوری، همکاری و مشارکت، بهبود ضریب نفوذ و قوت اجرا. نتایج حاصل از احصای شاخصهای بلوغ حکمرانی شرکتی خوب استخراج مجموعاً 721 کد باز، 240 کد محوری و 69 کد انتخابی است. این دادهها نشان دادند که در شرکتهای بیمهای شفافیت، پاسخگویی، ارائه گزارشهای دورهای دقیق، داشتن تخصص، صلاحیت حرفهای، حُسن شهرت و تجربه مدیران و تعامل با ذینفعان نقشی اساسی در بلوغ حکمرانی شرکتی ایفا میکند. همچنین شاخصهای توانمندساز شرکتی میتواند اعتماد ذینفعان را تقویت کند و فرهنگ سازمانی را فرهنگی شفاف و ترغیبکننده درآورد.
The aim of the study is to present a paradigm model of good corporate governance maturity in the Iranian insurance industry. This model includes causal, intervening, contextual, and strategic conditions, and consequences of the maturity of good corporate governance. Senior managers of insurance companies active in the field of public governance in Iran are the participants in this study. The research is qualitative-exploratory, and the methodology employed is Grounded Theory based on the approach of Strauss-Corbin. Using purposive sampling method, data saturation was obtained after the interviews conducted. The data collection tool in the qualitative phase was a semi-structured interview, which was prepared and conducted based on an interview protocol. In order to assess the validity, an interview guide was sent to the experts and their opinions were used. The results of the conceptual model, explored through three factors, include securing benefits, implementing justice-oriented laws, accountability, observing professional ethics, effective and centralized monitoring, increasing trust, capability and portfolio growth, using the technology, Cooperation and partnership, improving penetration power, and the strength of the implementation. The indicators of the maturity of good corporate governance reached to a total of 721 open codes, 240 axial codes and 69 selective codes. These codes showed that in insurance companies, Transparency, Accountability, accurate periodic reports, expertise, Professional qualification, good reputation, experience of managers, and interaction with stakeholders Play a key role in the maturity of corporate governance. As well, the empowerment indicators of the company can strengthen the trust of the stakeholders and make the organizational culture as transparent and encouraging.