خلاصه ماشینی:
"7-تغییر کمیت و کیفیت آثار داستانی 8-افزایش تیراژ 9-پیدایش بیش از صد داستاننویس تازه (به تصویرصفحه مراجعه شود) نویسندگان دهه اول انقلاب به جهت حضور در حوادث انقلاب و مشاهده دگرگونیهای جنگ و داشتن چشم و گوشی حساس به نوعی آگاهی و فرزانگی آمیخته با فروتنی دست یافتهاند و همین آگاهی و فرزانگی است که شکوفایی داستان کوتاه پس از انقلاب را موجب شده است (به تصویرصفحه مراجعه شود) آغاز داستاننویسی بانوان،مجموعه داستانی «آتش خاموش»نوشته سیمین دانشور است که در سال 1327 منتشر شده است.
موضوعات و ویژگیهای داستانهای زنان زنان نویسنده قبل و بعد از انقلاب اسلامی به موضوعات مختلفی در آثار داستانی خود پرداختهاند که اهم آنها عبارتند از: 1-داستانهایی درباره رنج و ستم و زندگی پر از اندوه زنان ایرانی مانند داستان کوتاه «شهری چون بهشت»از سیمین دانشور(چاپ 1340)،داستان کوتاه«سرگذشت»،«بیبی شهربانو»،«زایمان»،از«مدل»،«یک زن با مردها»،«در بازار وکیل»،«مردی که برنگشت»، از همین مجموعه،رمان«حوصله غم»از شرین برمر(1369)،داستانهای«ایستگاه زرد»، «زورخانه پیران»،«طبل نیمهشب»، «یکشنبهها»(چاپ 1370)از فرشته مولوی.
امتیاز نویسندگان زن،در توصیف دقیق و صمیمیزندگی،حالات و احساسات شخصیتهای زن در آثارشان است یکی از دلایل گسترش ادبیات داستانی در دهه شصت میتواند این باشد که انقلاب در مسیر تکاملی داستاننویسی نه تنها وقفهای پیش نیاورد بلکه تجربههای بدیع و بیسابقهای در اختیار نویسندگان این دهه قرار داد که در تصور نویسندگان نسل پیشین هم نمیگنجید (به تصویرصفحه مراجعه شود) مجموعه و رمان سووشون(چاپ 1348)، داستان«دو آدم کوتوله»از فرشته مولوی(چاپ 1370)،داستان«ایستگاه خاکستری»،«مرغ دریایی»،«زن شیشهای»و«باغ،اما ویران»از مجموعه زن شیشهای از خانم راضیه تجار."