Skip to main content
فهرست مقالات

تجدید حکمت اشراق و تأسیس آن از مبانی فلسفه و آیین پارسیان

نویسنده:

(14 صفحه - از 312 تا 325)

کلید واژه های ماشینی : حکمت اشراق، نور، زرتشت، اهورامزدا، آیین، آتش، مهر، تجدید حکمت اشراق، آیین زرتشت، فرشته

خلاصه ماشینی:

"یزدان و اهریمن:در عالم وجود،همیشه دو قوه ملکی و شیطانی با نیکی و بدی‌ و نور و ظلمت و ایزدان و اهریمنان ضد یکدیگرند که در حکمت اسلامی می‌توان از آن‌ دو،به وجود و ماهیت،یا مصدر خیر و شرف و نقص و شرور و راستی و ناراستی تعبیر کرده این دو قوه را در گات‌ها یسنای 47 به«سپنت مینو»یا عقل مقدس،و«انگره مینو» یا اهریمن خبیث،و آن‌چه مقابل خرد مقدس از اوهام و خیالات فاسد قرار دارد،نامیده‌ شده و پس از آن کلمهء اهریمن،گاهی هم در مقابل اهورامزدا به کار رفته و جهت آن، این است که:طرف مقابل انگره مینو،یعنی«سپنت مینو»گاهی به جای اهورامزدا آمده‌ است،و لذا اگر اهورامزدا در مقام خود که نور الانوار و حضرت واجب الوجود بالذات‌ است،استعمال گردد،به‌طور مسلم انگره مینو یا اهریمن در مقابل سپنت مینو یا ایزدان‌ خواهد آمد که امشاسپند می‌باشد و اگر سپنت مینو را به جای اهورامزدا به کار برند،بدیهی‌ است انگره مینو مقابل آن خواهد بود،و از همین نکته می‌توان به اشتباه برخی از حکمای‌ اسلام به ویژه در قرون اخیره پی برد،که گمان کرده‌اند در آیین بهی و دیانت زرتشت پیامبر، اهریمن در مقابل یزدانی به کار می‌رود که همان معنی اهورامزداست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.