چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین علّی انسجام تیمی بر اساس بسندگی مهارتهای شغلی، ابهام نقش و رهبری مشارکتی با توجه به نقش واسطهای اعتماد تیمی بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) است. نمونه این پژوهش شامل 321 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری، تولید و انتقال آب جنوب شرق خوزستان بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاسهای استاندارد بسندگی مهارتهای شغلی، ابهام نقش، رهبری مسیر- هدف، اعتماد تیمی و انسجام تیمی استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS نسخه 24 انجام گرفت. جهت آزمون اثرات واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوتاستراپ استفاده شد. یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب الگوی نهایی با دادهها بودند. همچنین نتایج نشان داد بسندگی مهارتهای شغلی و رهبری مشارکتی بهصورت مثبت و ابهام نقش بهصورت منفی بر اعتماد تیمی اثر مستقیم و معنیداری دارند. بسندگی مهارتهای شغلی و اعتماد تیمی نیز بهصورت مثبت بر انسجام تیمی اثر مستقیم و معنیداری داشتند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بسندگی مهارتهای شغلی، ابهام نقش و رهبری مشارکتی از طریق نقش واسطهای اعتماد تیمی، بر انسجام تیمی اثر غیرمستقیم و معنیداری دارند.
Extended abstract 1- INTRODUCTION In today's world, when doing work requires multiple skills, judgments, and experiences, the use of teams and workgroups has become increasingly common to achieve performance beyond the individuals’ performance. Many executive managers believe that hiring teams and workgroups allows them to achieve higher levels of performance by producing better products or providing better services at lower levels of cost and time. Therefore, collective work has become more important day by day and organizations have become more interested in creating teams and workgroups. 2- THEORETICAL FRAMEWORK Job-adequate skills: Teamwork is one of the most important facilitators in achieving positive and cost-effective results in the field of current organizations. A team is a group of people with different and complementary abilities and skills who strive to achieve a common goal. Role ambiguity: Role ambiguity is an aspect of job stressors that refers to a person's level of uncertainty about what his or her job functions and responsibilities are. Participative leadership: Participative leadership occurs when, instead of being assigned by a single leader, leadership plans, responsibilities, or actions are shared or distributed among group members. Team trust: Team trust is a 4-dimensional concept: 1) propensity to trust, 2) perceived trustworthiness, 3) cooperative behaviors, 4) monitoring behaviors. Team cohesion: Team cohesion is a dynamic process in which members tend to maintain intimacy, loyalty to each other, and integrity in pursuing team goals. 3- METHODOLOGY The research design was correlation and its strategy was structural equation modeling. The statistical population of the study included all employees of the South East Khuzestan Water Exploitation, Production, and Transmission Company in 2017, whose total number was nearly 600 people. 350 people were selected as a sample by simple random sampling method, of which 321 questionnaires were well-qualified and determined the final sample size. 4- RESULTS & DISCUSSION The results showed that the final model goodly fitted the data. The results also showed that job-adequate skills and participative leadership had positive effects and role ambiguity had a negative effect on team trust. Job-adequate skills and team trust also had a positive and significant direct effect on team cohesion. In addition, the results showed that job-adequate skills, role ambiguity, and participative leadership affected team cohesion through the mediating role of team trust. 5- CONCLUSIONS & SUGGESTIONS According to the research results, managers of organizations are advised to pay attention to concepts such as role ambiguity, skills of team members, type of team leadership, and trust between team members when forming teams and working groups.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این ، نتایج نشان داد که بسندگی مهارت های شغلی، ابهام نقش و رهبری مشارکتی از طریق نقش واسطه ای اعتماد تیمی، بر انسجام تیمی اثر غیرمستقیم و معنیداری دارند.
نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که عوامل مختلفی بر انسجام تیمی تأثیرگذار است ؛ سبک - های رهبری١ (٢٠١٨ ,Shetabbushehri &Najafi, Hedarinejad, ;٢٠١٨ ,Wood &Charbonneau )، ویژگیهای شخصیتی٢ (٢٠١٩ ,Foti &Acton, Braun, )، عدالت بین فردی ٣ (٢٠١٨ ,.
De Backer et al)، کارآمدی جمعی٥ (٢٠١٨ ,Wang &Cevik )، عزت نفس جمعی٦ (٢٠١١ ,Kaymak)، همکاری و تعاون ٧ (٢٠١٧ Abu Bakar) و به اشتراک گذاشتن اطلاعات 8 (٢٠٠٩ ,DeChurch &Mesmer-Magnus )، از جمله مهم ترین عوامل اثرگذار بر انسجام تیم ها و گروه - های کاری هستند.
علاوه بر این متغیرها، پژوهش ها نشان داده است که اعتماد تیمی ٩ نیز یکی از مهم ترین عوامل تبیین انسجام در درون تیم هاست ( & ,Paul, Drake ;٢٠١٩ ,Watson &Kao, Tsai, Schinke, .
(Liang, 2016; Fung, 2014; DeOrtentiis, Summers, Ammeter, Douglas, & Ferris, 2013 این باور که اعتماد در محیط های کاری به عنوان عامل اصلی بالقوه ای است که منجر به بهبود عملکرد سازمانی میشود و میتواند یکی از منابع مزیت رقابتی در بلندمدت باشد، به سرعت مورد توجه قرار گرفته است (١٢٠ .
Team Trust مطالعات نشان داده است افزایش اعتماد در محیط کاری منجر به رفتارها و نگرش های مثبت کاری همچون ارتباطات بازتر و به اشتراک گذاری بیشتر اطلاعات (٢٠١٤ ,Musa &Abdullah )، رضایت شغلی بالا (٢٠١٧ ,Erdil &Artar )، رفتارهای شهروندی سازمانی (٢٠١٦ ,Srivastava &Singh )، و تعهد بیشتر به سازمان (٢٠١١ ,Park &Cho ) میشود.