چکیده:
به علت جدایی موقعیت مکانی مدرسان و دانش آموزان در سیستم تدریس آنلاین وعدم دریافت حالات روحی فراگیران و اعمال بازخورد مناسب ،این پژوهش به دنبال طراحی سیستم هوشمندی است که بتواند ابتدا احساسات فراگیران را از راه دور تشخیص داده وسپس با پیشنهاد سناریوهای آموزشی به مدرس ،باعث افزایش احساسات مثبت وکاهش هیجانات منفی در فراگیران شود. این پژوهش در سال 98 انجام شده است .جامعه مورد مطالعه، دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم دبیرستان فرزانگان7تهران میباشند. دانش آموزان در 5 گروه 15 نفری تقسیم شدند که هر گروه درمعرض یکی از موقعیتهای شادی، عصبانیت، ترس، ناامیدی و غم قرارگرفته و از طریق وب کم اطلاعات چهره آنها دریافت و ضبط شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق با روش داده کاوی به وسیلهی نرم افزارکلمنتاین انجام گردیده است.با مقایسه تغییر محدودههای احساسات ثبت شده در قبل از اجرای سناریوی آموزشی و بعد از آن به روش داده کاوی و با کمک الگوریتم کامینزکه ابتدا خوشهبندی و سپس طبقهبندی انجام گرفت، نتایج نشان می دهد که پس از اجرای سناریوهای آموزشی تغییراتی در محدودهها ایجاد شده وباعث افزایش میانگین احساسات مثبت وکاهش میانگین احساسات منفی شده است.
Due to the separation of teachers and students in the online teaching system and not receiving the moods of learners and applying appropriate feedback, this study seeks to design an intelligent system that can first detect learners' emotions remotely and then suggest educational scenarios to the teacher. Increases positive emotions and reduces negative emotions in learners. This research was conducted in 1998. The study population is the tenth grade mathematics students of Farzanegan 7 High School in Tehran. The students were divided into 5 groups of 15 people, each of whom was exposed to one of the situations of happiness, anger, fear, despair and sadness, and their facial information was received and recorded through a webcam. Data analysis in this study was performed by data mining method by Clementine software. By comparing the change in the range of emotions recorded before the implementation of the training scenario and then by data mining method with the help of Cummins algorithm that first clustering and then classification The results show that after the implementation of educational scenarios, changes were made in the ranges and increased the mean of positive emotions and decreased the mean of negative emotions.
خلاصه ماشینی:
کشف و بهبود احساس فراگيران در آموزش الکترونيکي به کمک سيستم استنتاج فازي لیلی قماشچی *٢ محمدرضا معتدل** عباس طلوعی اشلقی *** چکيده به علت اينکه در آموزش الکترونيکي ، موقعيت مکاني مدرس و فراگير ازهم جدا هست و مدرس هيچ اطلاعاتي از روحيات فراگير خود ندارد لذا هدف از اين پژوهش ، طراحي يک سيستم هوشمند يادگيري است که احساسات فراگيران را از راه دور تشخيص داده و جهت بالابردن کيفيت کلاس، بتواند با پيشنهاد سناريوهاي آموزشي به استاد، احساسات مثبت را افزايش و باعث کاهش هيجانات منفي فراگيران شود.
در اين مطالعه آنچه به عنوان هدف اصلي اين پژوهش به دنبال آن خواهيم بود طراحي سيستم هوشمند يادگيري است که مشکلات ناشي از عدم حضورفيزيکي معلم ودانش آموزان را در کلاس کمرنگ کند و بتواند احساسات فراگيران را از راه دور تشخيص داده و به استاد گزارش دهد وهم چنين در مواقعي که فراگير در موقعيت خوب ويا ناخوشايند قرار گرفته است با پيشنهاد سناريوهاي آموزشي به استاد، احساسات مثبت را افزايش و باعث کاهش هيجانات منفي فراگيران شود.
در بخش پردازش، جهت طبقه بندي، خوشه بندي عمليات داده کاوي انجام گرفته و اطلاعات دسته بندي شده به سيستم خبره فازي سپرده ميشود و سپس دادهها طبق الگوريتم هاي فازيسازي و پايگاه حقايق و قوانين مشخص شده ، يک سيستم توصيه گر ايجاد ميگرددکه اين سيستم جهت ارائه سناريوهاي آموزشي به استاد به منظور کاهش احساسات منفي و افزايش حس شادي در کلاس و در نهايت بالابردن کيفيت آموزش ميباشد.