چکیده:
هدف: از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی معنویتدرمانی مبتنی بر خودآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و قضاوت اخلاقی بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمهتجربی (پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعهآماری پژوهش حاضر، تمام دانشآموزان سال اول پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. بدین منظور، 60 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 30 نفر) جایگزین شدند. دانشآموزان گروه مداخله به صورت گروهی، آموزش معنویت درمانی (هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای) را دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه رشد قضاوت اخلاقی- فرم کوتاه رست و همکاران (1972)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1995) را پر کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که معنویت درمانی مبتنی بر خودآگاهی بر مولفههای بهزیستی روانشناختی (استقلال، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی، پذیرش خود) موثر بوده است. همچنین نتایج تحلیلکواریانس تک متغیری نشان داد که معنویت درمانی مبتنی بر خودآگاهی بر قضاوت اخلاقی تاثیر معنیداری دارد. نتیجهگیری: بنابراین مشاوران و روانشناسان مدرسه با استفاده از معنویتدرمانی مبتنی بر خودآگاهی میتوانند بهزیستی روانشناختی و قضاوت اخلاقی دانشآموزان را بهبود بخشند.
Ph.D student of education psychology Department of
psychology and Counseling, Faculty of Humanities and
Education, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Iran.
Amir Panahali (Corresponding author)
Assistant professor of Counseling, Department psychology
and Counseling, Faculty of Humanities and Education,
Islamic Azad University, Tabriz Branch, , Iran.
Email: Panahali@iaut.ac.ir
Alinaghi Aghdasi
Assistant professor of Counseling, Department psychology
and Counseling, , Faculty of Humanities and Education,
Islamic Azad University, Tabriz Branch, , Iran.
Abstract
Aim: The Aim of the present study was to determine the
effectiveness of Spiritual Therapy Based self-awareness on
psychological well-being and moral judgment of first year
high school students in Tabriz. Method: The research method
i a quasi-experimental (Pre-test, post-test with control group).
The statistical universe of the present study was all male
students of second year of high school in Tabriz in 2018-
2019. Sixty of them were selected by Multi-stage cluster
random sampling and replaced in two experimental and
control groups (30 each). Students in the experimental group
received Spiritual Therapy Training (weekly one sessions 90
minutes) and the control group did not receive any training.
Prior and after the training, the subjects completed Ethical
Reasoning Questionnaire - Short Form of Rost et al (1972)
and Reef Psychological Well-being Questionnaire (1995).
Multivariate analysis of covariance and univariate covariance
were used for data analysis. Results: The results of
multivariate analysis of covariance showed that Spiritual
Therapy Based self-awareness was effective on the
components of psychological well-being (independence,
mastery of the environment, personal growth, positive
relationship with others, purposefulness in life, self
acceptance). Also, the results of univariate analysis of
covariance showed that Spiritual Therapy Based selfawareness
had a significant effect on moral judgment.
Conclusion: Therefore, school counselors and psychologists
can improve students' psychological well-being and moral
judgment by using Spiritual Therapy Based self-awareness.